Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 00:04
Hur gamla är batterierna?

Kent:

Jag har ett par fritidsbatterier (Tudor 75Ah) som förbrukningsbatterier i min båt och börjar misstänka att dessa kanske börjar bli lite trötta. Men hur kan man kolla hur gamla de är? Det finns någon kryptisk kod instansad i plasten på ovansidan som är en kombination av bokstäver och siffror -kan detta vara ett tillverkningsdatum? Vet någon hur länge sådana här batterier brukar hålla? Jag har köpt båten begagnad och vet ej hur gamla batterierna är. Om man byter bägge förbrukningsbatterierna, måste man då också byta startbatteriet, som sitter i en separat krets? Detta batteri verkar OK.

Bo Jönsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 02:06

Bo Jönsson:

Kent Jag har själv ett av mina förbrukningsbatterier skadade och har därför forskat lite i det här med batterier och båtar speciellt med avseende på säkerhet och installation. Tudor har en bra hemsida www.tudor.se. Likaså Exide, men dom äger Tudor, så det är samma batterier, men under lika varumärken. Sitter starbatteriet i en separat krets behöver detta ej bytas ifall det är friskt. Har du t.ex. två parallellkopplade batterier som förbrukningsbatterier (vanligt) behöver bara det dåliga bytas. Är det ena friskt behöver detta ej bytas. Annat gäller vid seriekoppling. Mitt tips är: Mät batteriernas spänning med en noggrann och bra V-mätare. Visar denna 12,7 V efter du laddat batteriet och det fått vila ett dygn, så är det inget fel på batteriet. Spänningen mäts med batteriet frånkopplat såvida du ej har en V-mätare i båten inkopplad på kretsen (rekommenderas), då är allt mycket lättare. Behöver du byta batteri finns det idag batterier med en syragel istället för flytande batterisyra. Dessa är mycket säkrare än konventionella batterier.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 02:06

Seawolf:

Två parallellt arbetande batterier skall vara av exakt samma typ (helst samma batch) och av samma åldring för att inte det gamla skll orsaka förtida åldring av det nya. Slutna batterier av bl.a. GEL-typ är känsliga för överladdning då de åldras och förstörs fort. De skall ha lite lägre laddspänning än våta, öppna blybatterier, och en vanlig laddregulator kan ha för hög spänning, gäller både landströmsladdare och genratorer. Gelbatterier är gjorda för att vara underhållsfria under noga injusterade förhållanden för reservkraft, men kanske inte är så bra på att ta emot stor laddström, för det är i reservkraftssammanhang inte så viktigt.