Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
för hög Laddningsspänning

Christer Holgersson:

Har problem med för hög laddningsspänning, mer än 15 V med följd att batterisyran dunstar. Fick förra somamren helt slut på laddningen och bytte då vad jag nu tror är en regulator (trod att det står iso... ngt på den svarta lådan som sitter mellan generator och batteribank). Jag trode det var generatorn men fick hjälp av vänlig mekaniker att sätta in ovan svarta låda. Plöstlsigt, i år, uppmärksammade jag för hög laddning, tror att laddningen tidagre legar på 14,5 och kanske sakta stigit under sommaren, nu är den dock oacceptabelt hög, närmare 16 V. "Mätning" sker som regel via kontroll på GPSén som visar antal V i systemet, vilket ung överensstämmer med mätning direkt på polerna. Vilospänningen ligger på 12,4 (som vanligt), dock stiger spänningen med vartalet, ju högre varvtal desto högre V i systemet (ca 2000 varv = 15 V, ökat varvtal sitgande V upp till 16 V. Lokala marinan föreslåg att jag skulle lämna in generatorn för prov i bänk, vilket nu är gjort. Tänkte själv testa batterierna med syramätare i morgon, frågan är dock om det inte är regulatorn som spökar? Hur testar man en dylik, eller vart vänder man sig? Tacksam för råd, då familjen tröttnat på att kryssa!!! Fam Holgersson Mamba 311 Hinstholmen

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Christer Med största sannolikhet är det regulatorn som inte reglerar eller någon kabel som har släppt. En generator för 12 V laddar upp till 18 V utan regulator. Lämna in regulatorn till samma ställe som generatorn. Hälsningar Ove
christer (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 17:21

christer:

TAck Ove! Undrar om du har ngn rekomendation om vart man kan lämna en dylik, jag fick en känlsa av att lokala marinan inte var så sugen på att ta sig an ärendet. Tacksamma hälsningar Christer
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Christer Det finns flera som gör bil-och båtelektriska reparationer i Göteborgsområdet, sök på Eniro på ovanstående. Har själv anlitat en bra verkstad i Kungsbacka som inte finns längre så jag har ingen annan erfarenhet. Hälsningar Ove
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Försök med http://www.automagnet.se/ Lergöksgatan 10 VF Tel 031 - 49 09 90 Dom haver hulpit mig med provbelastning av generator till facilt pris.
Dick P. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 17:21

Dick P.:

En generator har alltid en regulator. Den fungerar som spänningsbegränsare. Regulatorn kan vara "separat", "påbyggd" eller "inbyggd". Är den "separat" (som t.ex. på vissa tidiga V/P-motorer med SEV Marchal) måste den med vid koll och ev. service av generatorn. Hälsningar Dick
Dick P (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 17:21

Dick P:

Om generatorn: http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/el/gen.htm Hälsningar Dick