Hoppa till huvudinnehåll
skidbladner
Senast inloggad: 2015-11-16 - 22:07
generatorrmmar och skiljerelä

Hjälp min motor äter generatorremmar.

Trodde jag kunde det här med el när jag drog nytt elsystem i båten. Passade på att uppgradera med mer batteribank och solcell på 100W. När jag köpte båten var elen utrensad och bara ett förbrukningsbatteri och ett startbatteri fanns. Startbatteriet och förbrukningsbatteriet var ihopkopplade så det var ju bara att börja om och ta bort den lilla el som fanns.

Jag har nu generatorn som laddar startbatteriet (60 ah) och mellan start och förbrukare sitter ett skiljerelä Batteribanken till förbrukningen har fördubblats till 2* 100 ah. Till förbrukningsbatteriet sitter det en solcell kopplad via en regulator. Men det problem jag fått är att generatorremmarna tar slut jättesnabbt. Om jag snurrar på generatorn utan rem så går den lätt så det borde inte vara ett mekaniskt fel. Har jag för mycket belastning på generatorn så den för tung av den anledningen och finns det i så fall någon enkel lösning utan att köpa större generator?  På den gamla felaktiga kopplingen åt den inga remmar.

Ett annat problem är att skiljereläet inte stänger förren solen har gått ner när jag kört med motorn. Vilket ju i och för sig är rätt naturligt när man tänker efter att solcellen mer än öppningsspänningen 13,3 V. Det betyder att dt matar ström  från förbrukarens 200 ah till startbatteriets 60 ah istället för tvärtommen det borde väl inte vara någon fara vare sig för batterier eller annat?

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 17:48

Det finns några olika anledningar till bältslitage: 

1. Remmen för lös och slirar.

2. För stor generator till en singel rem.  Mer än 80-90A generator bör Du inte ha.

3. Generaton linjerar inte upp med de andra remskivorna. 

När det gäller batteri frågan så kan det uppstå problem om Du har olika typer av batterier som kräver olika laddspänningar. 

 

 

skidbladner
Senast inloggad: 2015-11-16 - 22:07

Det förstår jag men generatorn är den som suttit där i 10 år utan mer än normalt slitage. Fick mer batteribank solcell och ny orginalrem och plötsligt äter den remmar. Mysko!

Magnus Sterky
Senast inloggad: 2024-04-29 - 06:20

Prova att spänna remmen hårdare. Antagligen slirar den för att dina 2x100 AH batterier slukar mycket större laddström vid gneratorns laddspänning. Du kanske köpte 100 Ah AGM-eller GEL-batterier, vissa sådana tar i sig betydligt mer ström vid generatorns normala laddspänning än vad "plaskande" batterier gör.

Vad gäller  skiljereläet, så kan du lura det med en schottkydiod som har framspänningsfall på 0.2 volt, alternativt en vanlig diod som har 0.6-0.7 volts framspänningsfall.