Hoppa till huvudinnehåll
ticco
Senast inloggad: 2024-03-14 - 16:35
Generatorladdning

Bert Andersson:

Jag har 3st. 90a förbrukarbatterier + startbatteri 90a generatorn är på 60a. Eftersom jag vill undvika djupurladdning av förbrukarbatterierna kör jag motor innan batterispänningen har sjunkit under 11,6-11,8 volt. Generatorn brukar då börja ladda med ca: 20-25a som ganska snart går ned till 8-10a och senare till bara några enstaka amp. Min undran är om det hade gjort någon skillnad om generatorn tex hade varit på 150a. Som jag tror sitter begränsningen i att batterierna inte kan ta emot mera laddning oavsett generatorstorlek. Stämmer detta?

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekreterare i Båttekniska nämnden.:

Det skulle öka möjligheterna att behandla ditt problem om följande komplettering görs. Du uppger: "kör jag motor innan batterispänningen har sjunkit under 11,6-11,8 volt". Är den spänningen mätt vid batterierna då de är belastade eller har de varit obelastade några timmar? Du uppger: "Generatorn brukar då börja ladda med ca: 20-25 A". Vad är då spänningarna vid generatorn och vid batterierna? Vilken typ av organ har du för att skilja startbatteriet från förbrukningsbatterierna? För information: Liknande problematik behandlas i rapporten "Laddning av blybatterier i båtar" som finns på adressen www.sxk.se + fråga om teknik + Båtteknik + El.
Arne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 05:18

Arne:

Hei Bert. Det hadde ikke gjort stor skillnad om du har en større generator. Det ville kun ta kortare tid. Det som driver strømmen inn i batteriene er spenningsforskjellen mellom generator og batteri. (Tomt batteri er 11.8 volt og fullt batteri er 12,8 volt) Max ladespenning ligger rundt 14.8 volt dette gjelder både om du har en 25 A generator eller 125 A generator og styres av regulatoren. Hvor stor strøm som går inn på batteriene er avhengig av indre motstand i batterier og batterikabler, og maksimal generatorytelse. Setter du inn en større generator vil ladestrømmen sannsynligvis øke i starten hvis batteriet er veldig utladet men så snart batteriet begynner å øke i spenning vil ladestrømmen reduseres slik du beskriver. Arne
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 05:18

Lars:

På adress http://web.telia.com/~u40404287 och sidan "Laddning" finns där en rubrik "Hur lång tid tar en laddning?" Där finns några små bilder om vad som händer om man sätter in en större generator och/eller ökar kapaciteten på batterierna. Det är inte den storlek på ström som du har, man exemplen bör ge svar på dina frågor. Lars
ticco
Senast inloggad: 2024-03-14 - 16:35

Bert Andersson:

Min uppfattning är som Arne har svarat men varför ger inte min generator då mer amp i början av laddsekvensen oavsett varvtal? (Kanske dåliga kablar eller anslutningspunkter i laddningskretsen?) Håller på att byta alla kablar till lite överdimmissionerde med hydralpressade kabelskor och nya brytare. Samma Uppfattning får jag av den bra länken som Lars hänvisar till. Hadde en större generator givit mer laddning i början av laddsekvensen i mitt fall med befintliga kablar, när inte min nuvarande utnyttjas till sin fulla kapacitet? Om allt i installationen är perfekt skulle det då gjort någon skillnad så som jag beskrivit i den ursprungliga postningen?
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 05:18

Seawolf:

Om du inte har det redan så borde du se till att inte ha en laddningsfördelare med två dioder, men utan spänningsåterföring från batteripolerna. Byt i så fall hellre till skiljerelä. Ännu bättre blir det ur laddnings- urladdningssynpunkt att sätta in ett uderspänningsskydd och bara ha en enda batteribank som skyddas av underspänningsskyddet, samt att ha grova ledare mellan generator och banken. Då kommer fler batterier att dela urladdningen vilket höjer deras kapacitet per styck, samt att du får ytterligare ett batteri som är med och bidrager. Vid laddning får du lägre inre motstånd i banken så att mera srtröm från generatorn kan tas emot. Sätter du slutligen in en intelligent laddningsregulator ihop med ovanstående så har du troligen höjt den praktiskt användbara kapaciteten i Ah till dubbla vid samma batterilivslängd, och höjt mottagligheten för ström från generatorn med 50%. Urladdning ner till 11.8 volt på batteripolerna är i lägsta laget och kommer att förkorta livslängden på batterierna onödigt mycket även om de är av typ djupurladdnings. 12-12.2 volt är betydligt hälsosammare.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 05:18

Hasse Svedberg:

Det är alltid lika svårt att förklara det här med batteriladning. Jag tror att frågeställaren bör ha fått svar på sin fråga men som vanligt inte varför det är som det är. Egentligen bör man börja med att förklara att det är en kemisk process det som sker i ett batteri både vid laddning och urladdning. Den kemiska processen har en viss tröghet, vilket t ex medför att det tar ett antal minuter från det att man lägger på en laddningsspänning, den omtalade mot späningen ökar långsamt och det tar också viss tid efter avslutad laddning innan batterispänningen sjunkit till sin "vilonivå", vilken är entydigt kopplad till batterivätskans spec vikt. Efter som vi pratar om en kemisk process så är allt dessutom temperaturberoende. Om man vill ladda ett batteri till hög nivå och snabbt så finns det mig veterligt bara ett sätt och det är en stegvis laddning där batteriet får vila sig mellan varje laddning. Tyvärr verkar det inte vara så stort intresse av att erbjuda oss sådana utrustningar. TWC var ett bra exempel på hur en bra svensk utrustning kan försvinna från marknaden för att det är ett litet intresse internationellt det här med batteriladdning. Hasse S
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 05:18

Seawolf:

Håller med om detta om kemin, om intelligenta batteriladdregulatorer osv. Men nog finns det sådana på den internationella marknaden, men det är sant att marknadsföringen av sådana inte verkar ligga så högt på prioriteslistan från leverantörerna, så man ser dem sällan annonserade här.... Med elsystem är det annars så att man får aldrig en välfungerande lösning som överlever smärre ombyggnader och kompletteringar om inte den som gör dem har en mycket god förståelse av hela systemt, inklusive korrosionshot mm. Utan denna totala förståelse hjälper det föga med dyra och vackra apparater och komponenter. Med förståelse behöver man sällan särskilt dyra eller konstiga dito.