Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 16:27
Generatorfel

Thomas Källman:

När jag letade laddfel konstaterade jag att en säkring mellan generator och batteri gått sönder. Efter byte av säkring så lyser laddlampan konstant och slocknar när jag slår på tändningen med stillastående motor. När jag startar så tänds den inte men tyvärr får jag ingen laddning, varvräknaren går inte heller. Finns det någon möjlighet att någon eller några dioder har gått sönder i generatorn? Byter man dioder nu för tiden eller blir det ny generator?

KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Hej Du skall aldrig ha en säkring mellan generator och batteri! Generatorns regulator ser till att den håller sig inom specificerat arbetsområde. Det som har hänt är det samma som händer om du kopplar bort batteriet under motorgång/pågående laddning. Laddningsspänningen går då momentant upp till flera tusen volt och dioderna (och regulatorn)ryker all världens väg. Ta generatorn till en elverkstad så får du den reparerad. Beskriv problemet så kan de lättare avgöra hur omfattande skadan kan ha blivit. I värsta fall kan det bli aktuellt med en helt ny generator. KJELLF
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick P:

Hej Kjell Du beskriver ett skräckscenario. Är det verkligen sant? Dick
KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Hej Dick Det beror på vad du menar med skräckscenario men visst kan det bli ett dyrt misstag att bryta förbindelsen mellan generator och batteri, vare sig det sker via en strömbrytare (rätt vanligt) eller en säkring som i det aktuella fallet (mindre vanligt). Enligt fysikens lagar kan energi omvandlas i olika former men aldrig bara försvinna. Motorn omvandlar kemiskt lagrad energi (bensin/diesel) till termisk energi som ger mekanisk rörelse (rörelseenergi) och generatorn omvandlar den energin till elektrisk energi med små förluster. När generatorns rotor snurrar i sitt magnetfält laddas rotorn med elektromagnetisk energi som ger en spänning som i normalfallet driver en laddningsström genom batteriet. Om du nu har en generator som laddar med 14V och 50A så alstrar generatorn effekten (P) 14x50 = 700 W (Ws/s) det är rätt mycket kraft i det. Det blir nu ett avbrott i strömkretsen och strömmen minskar momentant till säg en 1000-del (50 mA). Generatorn alstrar fortfarande 700 Ws/s vilket betyder att spänningen då (teoretiskt) ökar med en faktor 1000. P -> 14V*1000 x 50A/1000 = 700 W (Ws/s) Sådana spänningstoppar knäcker både elektroniken och isolering i generatorn. Riktigt höga spänningar skulle kunna fortplanta sig genom ledningssystemet men batteriet dämpar effektivt spänningstopparna och räddar därigenom annan dyr elektronik i båten. Genom att inte sätta in en säkring, som frågeställaren beskriver, sparar man kostnaden för en ny generator, men även om lindningarna skulle klara sig så kostar bara diodbryggan några tusen. Hoppas det förklarade problemet. KJELLF