Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 00:04
Extern generator til Bukh 10 hp

Magnus:

Hej, jag har en x-99 med en Bukh 10 hp med segelbåtsdrev som har en 15 A generator inbyggd i svänghjulet (!). Är det någon som har erfarenhet av att montera extern generator för att få bättre laddning? En bilgenerator borde väl kunna användas men vad är det man behöver tänka på förutom att det måste få plats under motorkåpan? Finns det andra bättre alternativ? Tack på förhand! Magnus

Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 02:44

Björn J.:

En bilgenerator funkar egentligen, men den är i allmänhet jordad i chassiet, i höljet. Generatorer för marint bruk är istället tvåpoliga, de har alltså ett isolerat hölje. Sådana brukar rekommenderas eftersom de är mer gnistsäkra än bilgeneratorer. Kan ju också vara en fördel att inte ha motorn ansluten till batteriminus (om den inte redan är det). Vad du bör tänka på är att det finns ett spår för en generatordrivrem i svänghjulet, att det finns plats i motorrummet. Annars väljer du ju en generator med så stor kapacitet som möjligt. Andra alternativ är ju en vindsnurra eller solcellspanel. Bensin och dieseldriva elverk finns ju också, men sådana tycker inte jag är så bra alternativ. Långfärdseglare kopplar ibland en generator till en remskiva på propelleraxeln, laddning under segling om propellern tillåts rotera.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 02:44

Magnus:

För en bensinmotor i båt KRÄVS att generatorn är gnistskyddad, dvs att kolen som leder ström till rotorn har en tätning omkring sig så att inte gnistor därinne kan antända ev. bansingas i motorrummet. För en Dieselmotor är det inte krav, men är önskvärt för vid överhettning kan även diesel gasa. Tvåpolig generator har betydelse endast om motorn i övrigt har tvåpoligt eller ett-och-ett-halvt-poligt elsystem. I sådana är givarna på motorn inte elektriskt förbundna med motorblocket. På motorer med enpoligt elsystem behövs inte enpolig generator, såvida man inte ser över alla elkopplingar i motor-instrumenttavla minutiöst. www.batteknik.se
Dick (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 02:44

Dick:

Volvo/Penta hade tidigt en borstlös / gnistfri växelströmsgenerator som hette FRED 14V 35A. Går kanske att hitta begagnad. Dock var originalregulatorn inte bra.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 02:44

Magnus:

Sista meningen skall vara: På motorer med enpoligt elsystem behövs inte tvåpolig generator, såvida man inte ser över alla elkopplingar i motor-instrumenttavla minutiöst.
westwind
Senast inloggad: 2018-04-21 - 14:00

Martin Hinders:

Vad jag förstår så är det meningslöst att fundera på 2-poligt system om inte startmotorn också är 2-polig, plus tempgivare, oljetryckskontakt o.d. Martin
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 02:44

Magnus:

Den variant som bl.a. vissa Pentamotorer utnyttjar är att sätta en kraftig solenoid (relä) mellan motorns gods och batteriminus, som bara aktiveras när startmotorn går. Man har sedan 2-poliga givare och generator. Då blir motor, axel och drev skilda från minus utom just när man startar. Man kan även ha nytta av 2-polig generator om man t.ex. vill ha en amperemeter med shunt som sitter på en egen batteriminuskabel och som "ser" alla strömmar in eller ur batteriet men som inte "ser" startmotorströmmen.
Bifogade filer
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt Wannerheim:

Jag har en generator till Volvo Penta, bla MD- och 2000 serierna till salu. Fabrikat: Valeo, typ 9RC 7054. 12V, 70 Ampere. Inköpt år 2000 Fungerar utmärkt, säljes pga motorbyte. SEK 1500.- Finns i Stockholm, Bromma. Ev frakt SEK 145.- inom Sverige. Banköverföring eller kontant vid avhämtning. Hälsningar Bengt
Stefan K BTN (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 02:44

Stefan K BTN:

Hej, Magnus jag antar att du har en Bukh DV 10 LSME. Diselmotor med horisontellt svänghjul. Det går säkert att montera en extra generator på svänghjulet. Tänk bara på att din förhållandevis lilla 1-cyl. motor inte har så mycket kraft vid tomgång och att man därav bör använda en tandrem istället för en kilrem. Dessutom bör man inte montera en för stor generator av samma skäl. Volvo:s 35A Paris-Rhone generator(bortslös) är säkert bra men det går med vilken maringenerator som helst. Beroende på hur den inre resistansen(=laddningsströmmen) är i batterierna så kommer motorvarvtalet att variera vilket kommer säkert att märkas tydligt vid tomgång. Svänghjulsgeneratorn som du redan har(210W) laddar ju inte mycket vid lågvarv. En normal växelströmsgenerator med regulator kräver mer motorkraft redan vid låga varv då den har en annan karaktäristik. Kolla också vad Bukh säger. Andra bra alternativ är att montera solpaneler + x-tra batterier och byta till lysdiodslampor i ruffen. 99:ans akter o vid luckgarage måste vara perfekta platser för solpaneler som laddar o håller batterierna fräscha både vid bryggan o under segling. Extra batterier är alltid bra eftersom man då får in "mer Ah" under kortare tid(=laddningsströmmen håller sig uppe längre tid). Fullt medveten om att en X-99 inte ska ha en massa extra vikt, men också det faktum att x-tra batterier kan tas ur vid kappsegling. Några extra batterier kan kanske också vara bra för styvheten under semesterseglingen o i viss mån kompensera avsaknaden av "6 man på railen" Hälsningar Stefan K, ordf. BTN
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 02:44

Magnus:

(alltså en annan Magnus än 99-innehavaren) För den som vill optimera en racig båt som t.ex. en X-99 för både semestersegling och kappsgling kan det vara bra att använda en gemensam batteribank med batterivakt t.ex. Battery Brain. Den ser till att inte slarv eller annat laddar ur batteribanken så lågt att inte motorn går att starta. (Det är värt att notera att ett friskt, men någorlunda urladdat batteri fortfarande har ett lågt inre motstånd och kan ge tillräcklig startström. Gammalt sulfaterat batteri har högt inre motstånd och kan inte ge stor ström ens välladdat) Med gemensam bank kan man ha ett enda batteri när man vill t.ex. bankappsegla, och sätta i en flerbatteribank på semestern. Allt detta utan någon ombyggnad av elsystemet.... www.batteknik.se
Jarl Törndal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 02:44

Jarl Törndal:

Jag har en Bukh DV-10 monterad i min julle,orginal- generatorn har havererat och jag har ersatt den med en vanlig bilgenerator,det fungerar utan problem,det finns ju spår på svänghjulet för en kilrem. Det kräver ju lite mer utrymme än en gen. monterad i svänghjulet. Hälsn. jarl
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Bifogat principschema visar hur en separat växelströmsgenerator med eget förbrukar/belysnings-batteri kopplas in. En laddningslampa och strömställare (1) eller en återfjädrande tryckknapp (2) behövs. Vid start: 1. Slå till strömställare = laddningslampan lyser. Starta och lampan slocknar = generatorn laddar. 2. Innan start, håll in tryckknappen = laddningslampan lyser. Start motorn och lampan slocknar. Fördel med tryckknapp är att den inte kan glömmas i tillslaget läge.
Bifogade filer
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 02:44

Magnus:

Hej, tackar för alla initierade svar. Nu är man laddad med än mer visdom, så nu gäller bara att genomföra. Har en lång, mörk och kall vinter på mig att mäta om den tilltänkta Saab-generatorn passar och klura ut ett bra fäste. Då kan kylboxens, GPS:ens, ekolodets m.m. strömförbrukning hållas bättre i schack av den korta motorgång som åtminstone jag brukar nöja mig med in och ut ur naturhamnarna. Ligger jag still kompletterar jag med en solpanel på 50 w som jag lägger ut i sittbrunnen. Kanske blir det även nya förbrukningsbatterier till nästa säsong. Just do it! Magnus