Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Enkel landströmsenhet

Slocum:

Har en ny (beg) segelbåt utan någon landströmsinstallation. Under sommaren har jag använt en lös "landströmscentral", Biltemas med 16 amp säkring och jordfelsbrytare, moterad på en lös träplatta tillsammans med en trepolig europakontakt monterad brevid centralen. Landströmskabelen är av H07RN-F typ. Används endast för batteriladdning (C-TEC Marin) och lös lampa för belysning och lös värmare "värmefläkt typ bilvärmare". Jag vill nu montera centralen fast i båten tillsammans med ett vattentätt europa anslutning på däck och ett eller två fasta jordade uttag inne i båten. fråga 1: Vilken kabeltyp skall användas för installationen mellan europakontakten och centralen och från centralen till uttagen? Duger uttag med uttag med skyddslock för utomhusbruk inne i båten eller skall dessa vara av någon annan typ? Skall det användas någon speciell kabelisolering? plaströr? fråga 2: Detta enkla system är ju helt isolerat från båtens metalldelar och jord via vattnet. Hur blir det när batteriladdaren är ansluten för laddning? Skall batteriet vara helt bortkopplat från 12 volt systemet? Även minus anslutningen? Laddaren är ju av senaste typ (C-Tec Marine) med "supply"-funktion. Tacksam för svar.

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan K:

Hej! 1. Du ska använda samma typ av kabel som du angivit, tidigare kallades den för RDO alltså gummikabel. Tycker man ska ha 3x2,5 kvmm men aldrig mindre än 3x1,5 kvmm, Den är egentligen inte tänkt för fasta installationer men det är den typen man använder ändå i båtar och fartyg. Det viktiga är att kabeln är mångtrådig. Vanlig installationskabel FK eller kulo får inte användas i båtar. Kabelrör eller klamning med 30cm cc mellan klammorna/buntband är ok. Jordade uttag med IP 44 inne i båten är också ok, det är samma minimikrav utomhus och i källare. 2. En batteriladdares 12V system är skiljd från 230V systemet så +/- kan kopplas direkt till batteriet permanent ungefär som en solpanel. Sedan tycker jag inte att man ska montera intagskontakter i ankarboxen. Av namnet att döma så är den boxen tänkt för annat än elkontakter. Personligen föredrar jag att alltid sätta intagskonakter bak i båten på skyddad plats. I min egen båt har jag en liten minikontakt modell Calix med tätt lock intill motorns instrumentpanel i sittbrunnen(segelbåt). Det fungerar alldeles utmärkt. Hälsningar Stefan K ordf. BTN
Slocum (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:43

Slocum:

Tack för det snabba svaret. Alltså "samma" kabel som landströmskabelen till installationen inne i båten. Och om jag förstått det rätt, kan batteriladdaren,med supply funktion stå påkopplad, med batteriet tillkopplat till 12 volt systemet inkl. motorn. Sammtidigt kan 12 volts förbrukare användas. Med denna typ av batteriladdare är det ingen risk för "krypströmmar" och dyligt? Den fungerar i princip som en "isolertransformator"? Är det riktigt uppfattat? Hälsningar.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:43

Magnus:

SXK med andra har tagit fram följande typkretsschemor för landströmscentraler i båtar: http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/el/landstrinstr3.pdf Se även www.batteknik.se, där finns också lite kompletterande information om detta.

Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:43

Björn J.:

I allmänhet fungerar inte batteriladdare som isolertransformatorer. Koppla gärna ur batteriladdaren och mät med en ohm-meter mellan laddarens ingående jord på stickkontakten och minus på utgående laddkabel, och så får du se vad som händer... Nu vet jag inte riktigt hur Ctek beter sig i en sådan situation, jag misstänker att detta är en laddare utan trafo i traditionell bemärkelse, den är väl svitchad?? Det kan också vara så att ohm-metern i digitala multimetrar beter sig litet konstigt i sådana här mätsituationer. Men lita iallafall inte på att batteriladdaren isolerar från krypströmmar, det har ju förekommit åtskilliga beskrivningar här på SXK´s sida om sådana saker. Det är ju i allmänhet så att jorden från land är ansluten till minus på laddarens sekundärsida. Och jorden i land har inte samma potential (=spänningsnivå) som "jorden" i vattnet. Minus från laddaren är ju på något vis förbunden med motorblocket som i sin tur står i elektrisk och mekanisk förbindelse med propeleraxel/drev och propeller, och då kan ju strömmen vandra ut i havet denna väg, med galvanisk korrision som följd. Det bästa är ju då att ladda med minuskabeln från batteriet bortkopplad, men handen på hjärtat, vem vill göra det? Man vill ju ha tillgång till båtens elektriska system även under laddning, eller hur!? Men kolla upp med Cteks återförsäljare om hur deras laddare är konstruerade. Det kan ju vara så att dessa är dubbelisolerade och då inte ens har något jordstift i kontakten...
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:43

Björn J.:

Var ett ärende till "Claes i sjön" på lunchrasten. Kollade in Cteks laddare, dom har ju naturligtvis en platt så kallad "europakontakt" och således inget jordstift i kontakten (iallafall de mindre modellerna). Apparaten är dubbelisolerad, och enligt mitt sätt att se verkligheten, har den ingen galvanisk kontakt mellan "landjord" och vattnet, via båtens elsystem och drivlina. Således riskfritt att ha en sådan laddare ansluten i båten, med avseende på galvaniska icke önskvära strömmar orsakade av olika elektriska nivåer i jord och vatten.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:43

Magnus:

Det är ovanligt att en landströmsladdare avsedd för båtar har skyddsjorden ansluten till 12Vminus. De flesta nuförtiden är dessutom dubbelisolerade som Björn J skriver, och då är ingenting i laddaren ansluten till landmatningens skyddsjord. Med andra ord: simma lugnt. Problem med korrosion från landström uppstår typiskt då man har 230VAC-apparater ombord som i sig skall vara skyddsjordade och vars stickkontakt alltså skall ha anslutning till en skyddsjord. Om dessa apparaters metalldelar då via vatten eller metall får kontakt med havet uppstår ofta svår korrosion från den spänning på 2-10 VAC som brukar finnas mellan landmatningens skyddsjord och havet. (Doppvärmare för varmvattenberedare eller i vattenburen värme, eller en dränkbar pump på 230VAC i kölsvinet) Genom att skapa en egen skyddsjord för båtens 230VAC - apparater som bara har kontakt med havet men inte med skyddsjorden som kommer från land så skyddar man sig mot denna korrosion. Man kan åstadkomma detta med en isolertransformator eller med den lösning med bl.a. 10mA jordfelsbrytare som har identifierats av SXK m.fl. i http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/el/landstrinstr3.pdf, se även inlägget ovan.