Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
El laddning

Joakim:

Hej! Har en gammal Najad 34. Tänkte att jag skulle fixa till laddning och elsystem. Har kanske tagit mig vatten över huvudet. Har köpt ny 65 amp generator och nya battterier och nya kablar. Har försökt förstå hur det gamal är kopplat och stött på lite problem. Det verkar som om all laddström går först upp till elcentralens amperemätare och sedan ner till batteriet. Sladdarna upp till elcentralen och tillbaka är dessutom endast 10 mm2 vilket kanske var ok när man hade den mindre orginalgeneratorn på 35 amp. Detta känns lite konstigt eftersom det man läser på t.ex. Skyllermarks säger att man skall dra direkt till batteriet för att få så små förluster som möjligt. via diod eller relä. Jag har en diod. Så till mina konkreta frågor. Är det vettigt att koppla ur den sladd som går från dioden upp till amperemätaren på elcentralen och istället koppla direkt till batteriet eller huvudbrytaren vid batteriet. Sladden från dioden som skall ladda startbatteriet går till startmotornspluspol. Är det inte bättre att dra den direkt till startbatteriets pluspol eller huvudbrytaren vid batteriet? Om jag vill ha en amp mätare vad skall man satsa på då? Joakim

Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 15:15

Björn J.:

Börjar med din sista fråga. Amp-mätare... jag skulle nog valt en så kallad "tankmätare för batteribanken" en Battman eller av annat fabrikat. Den visar ju inte bara in- eller utgående ström utan också spänning samt kvarvarande kapacitet. En del modeller kan också ge en del annan information. Sådana instrument är anslutna via en shunt på minuskabeln och således behövs det bara en tunn signalkabel upp till instrumentet på instrumentpanelen. Laddkablar skall vara så korta och grova som möjligt. Så då kan det ju vara en vinst att koppla förbi din gamla amp-mätare. Moderna genereatorer brukat ha en ingång som känner av spänningsfallet vid batterierna, efter skiljedioden, minns nu inte dess nummrering. Jag har anslutit min sådan kabel på skiljediodens ena utgång, där är ju spänningsfallet minst 0,7 v (dioder ger sådana spänningsfall). Generatorns regulator kompenserar ju då detta spänningsfall genom att lägga ut litet mer "kräm" i kablarna. Generatorns utgående kabel skall gå till skiljedioden, därefter delar den sig till de olika batteribankarna. Startmotorns kabel skall gå från "startbatterierna" via huvudbrytare till anslutningen på startmotorn, solenoiden. Min erfarenhet av äldre elsystem i fritidsbåtar brukar vara den att det är lättare att klippa "allting" och bygga ett nytt elsystem från början, men tiden är ju nu knapp och om din båt inte redan ligger i så blir det snart dax... Det finns några bra böcker om el i fritidsbåtar "El ombord" (Jon Winge om jag nu inte minns fel) heter den ena, "Elsystem för båtar" (Magnus Sterky) heter den andra, där finner du svar på alla dina frågor och några till... (Sedan brukar ju elfrågor få många svar här...) Fritidsbåtägare diskuterar nog hellre den typ av ström som mäts i ampere än den som mäts i knop....
Johan S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 15:15

Johan S:

Du berör många frågor som hänger ihop med varandra. Vore jag i ditt ställe skulle jag titta på några olika kunniga leverantörer som både är rådgivare OCH leverantörer. Bland de jag kommer på finns ex vis ODELCO (grossist / ÅF) och Skyllermarks (tillverkare) som enligt min uppfattning båda är mycket kompetenta. Ett annat företag som är förstklassiga på el i båt är MASTERVOLT - vet ej vilka som representerar dem i sverige men samtliga de stora varven väljer mastervolt för att dom håller hög kvalitet. Detta är en leverantör som framförallt är aktuell om man bygger lite mer sofistikerade system med laddare / inverter / isolationstrafo etc. - om jag inte fattat helt fel. Om jag hade en båt som inte är värd många miljoner - skulle jag nog välja att luta mig mot Skyllermarks, för dom har de rudimentära produkterna och ett "jordnära förhållningssätt". Jag skulle skaffa kunska från dem direkt och sedan handla av en ÅF som finns i min närhet. Då får du kompetens från ett håll och prylar där det är bekvämt för dig. Däremot skulle jag INTE gå in till godtycklig butik och be om råd. Just därför att båtel är knepigt så finns det inte många i butiksledet som kan detta.
kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 15:15

kent:

Johan S, du glömde en duktig rådgivare. Lite märkligt med tanke på att han lagt ett inlägg precis före ditt... Delab Marin. Dick har bra kunskaper och dessutom trevlig. Han hjälpte mig med råd för ett antal år sedan när jag byggde om mitt elsystem och kompletterade med solcell bl.a. Jag använde Delab's elschema som grund och kompletterade så det passade för mitt elsystem.
Johan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 15:15

Johan:

Kent, notera att jag inte gör anspråk på att förmedla en komplett marknadsbeskrivning utan exemål på några som jag "kommer på". Det finns säkerligen ytterligare ett antal.