Hoppa till huvudinnehåll
Jan Olof Berg
Senast inloggad: 2019-08-09 - 10:12
Diod/skiljerelä
I höstas hörde jag ett föredrag där Skyllermarks prodükter presenterades. Den unge man som framförde presentationen gjorde ett synnerligen kompetent och seriöst intryck med följd att jag anammade hela konceptet och köpte en startsats. Till saken hör att jag just bytt båt och att elsystemet lämnade en del att önska. I vart fall trodde jag det. Först nu började jag studera mitt elsystem, inledningsvis den del som befann sig mellan generator/startmotor och batteribanken. Där hade jag redan bytt ett 90A förbrukarbatter (helt slut) mot två 75A marinbatterier. Startbatteriet föreföll vara i gott skick. Motorn är en Volvo Penta D2-55 och har c:a 8 år på nacken. Kabelaget mellan motor och batterier är väl tilltaget. Mellan motor och batterier sitter en imponerande diod (Volvo Penta original) för att fördela laddningen. Nu frågan: finns det någon anledning att ersätta denna diod med Skyllermarks skiljerelä?
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 17:42

Om den spänning som finns över förbrukarbatteriet är under 14,2-14,4 volt när motorn går och har laddat nån halvtimme kan du tjäna på att skaffa ett skiljerelä i stället för dioden.

Men vill du få en riktigt stor förändring av hur motorn kan ladda banken får du skaffa någon form av smart laddningsenhet i stället för bara skiljerelä. Ett sådant system kan återladda med ända uppemot 15 volt tiolls batterierna är någorlunda fyllda.

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 17:42

Dioderna gör att laddningspänningen sjunker, vanligen med ca 0.7 volt. Därför brukar det från Volvo Pentas generatorer gå en tunn kabel direkt till förbrukarbatteriets pluspol. Kabeln är normalt gul och den känner av laddningspänningen vid batterit -- så generatorn kan kompensera för diodens spänningsfall. Detta bör finnas beskrivet i motorns manual.

 

Om detta fungerar som tänkt finns kanske ingen anledning att byta till skiljerelä. Spar reläet till den dag dioderna går sönder. Men läs gärna mer i Magnus Sterkys bok om el i båtar, till exempel.