Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Däckskontakt.

Gödde:

Hej. Jag undrar om någon kan svara på följande: Jag har tröttnat på att koppla alla kablar till masten vår och höst och har införskaffat ett antal däckskontakter. Jag har dock inte hittat några för koaxialkabel, antennkabel med andra ord. Min fråga är - kan man använda en vanlig tvåpolig däckskontakt och anluta skärmen till höljet på kontakten? Eller räcker det till och med att använda den lediga polen för att ansluta skärmen eller är det risk för störningar eller andra problem. Någon som har provat? Tacksam för eventuella svar. MVH/ Gödde

/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 10:14

/// Patrik:

Finns på Hjertmans, sök på VHF klicka ner på antenner och kontakter. Antennkontakter bör ju vara i samma impedans som antenkabeln och det är jag tveksam till att en vanlig 2-polig kontakt är. Jag har för mig att det finns en koaxialkontakter från en tillverkare som heter Bulgin, som jag tidigare köpt kontakter av från på Elfa. Högt & fort /// Patrik
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 10:14

Björn J.:

Kapa inte koax.kablar! Iallafall inte till VHF eller GPS apparater, möjligen till mottagarantennen till TV:n. Om du kapar en kabel till en radiosändare eller känslig GPS mottagare får du problem, antingen med "stående våg" eller med dålig mottagning eller båda delarna. Kablarna är oftast anpassade i sin längd till den aktuella våglängden de sänder eller tar emot på. En däckskontakt, även om den är anpassad, är ingen bra lösning alls! låt bli! koppla istället kabeln vid GPS eller VHF var höst och vår!
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 18:28

Ove Thorin:

Hej Björn Jag är inte av samma åsikt. Jag har haft en sådan däckkontakt på min tidigare båt i flera år och det har fungerat perfekt. Kabeln till VHF antenn skall vara så kort som möjligt, vid längre längder skall en lågförlustkabel användas. Jag har förlängt kabeln till en GPS puck med USB anslutning med en 5 m förlängningskabel och kan inte se någon skillnad. Lowrance GPS antenn sälj med endast en kort kabel på ca 50cm, sedan köper man till förlängning på upp till 7,5m Hälsningar Ove
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 10:14

Björn J.:

Ok, Ove. Jag grundar min rädsla att kapa koax.kablar på en Garmin jag stötte ihop med på en kompis båt, här hade man kapat kabeln och försett den med pålödda antennkontakter, samma som används till RG58 och en dubbelhona, trots att anslutnintarna var korrekt utförda var mottagningen dålig, vi provade med min antenn och det funkade bra. Det kan ju också varit så att den GPS-antennen varit felaktig. Med GPS-pucken är det ju annorlunda, en sådan har jag också en extra USB-kabel till... men i pucken sitter ju både antennen och själva mottagaren, det är ingen direkt svag signal som når datorn via USB-kabeln utan en färdig kodad GPS-signal som kommer den vägen, möjligen säger jag fel, men den signalen är väl en digital signal som når 5 v i topparna..? Jag grudar också min rädsla på att ha sett diverse kopplingar under "komradiotiden" (27MHz) och under gymnasieåren då jag sysslade litet grann med amatörradio. I antennkablar mellan sändare och antenn skall det enligt min mening, inte finns några som helst skarvar eller andra konstigheter, kabeln skall också vara i en längd som motsvarar sändarens våglängd. Det finns ett antal fysiska regler som styr detta, att gå in på det här skulle ta för stor plats, och det finns säkert andra med färskare kunskaper i ämnet än jag som kan förklara det bättre. Jag har även märkt en klar försämring vid förlängning av en vanlig rundradioantenn till en vanlig bilstereo som jag har ombord, och då har jag bytt till minst två färdigköpta och en hemmalödd kabel, med samma resultat. Nej undvik helst skarvar, förlägningar och annat, iallafall då på antennkablar till sändande radioapparater, för att då iallafall litet låta mig påverkas av Oves åsikt. Ok, jag inser ju att segelbåtsägere måste skarva antennkablar då det annars är uppenbart opraktiskt att montera sin radio eller GPS i höjd med vindexen :-) I manualer till VHF-apparater (eller dess antenner) brukar det stå en rekommendation på hur kabeln mellan apparat och antenn skall vara beskaffad och hur man eventuellt kan förlänga kabeln, bara att följa den. Mvh Björn J.