Hoppa till huvudinnehåll
Olof Nordell
Senast inloggad: 2024-04-22 - 19:04
CTEK Dual och Smartpass

Hej, är det någon som har erfarenhet av CTEK Dual 250S och Smartpass. Är de lika bra som rekalmen lovar?

Jag har tre förbrukarbatterier (3x75Ah) och ett startbatteri. Motorns generator 60A.
Räcker det med Dual eller bör jag även komplettera med Smartpass?
Bästa hälsn Olof

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 21:02
Hej Jag har använt denna kombination i tre säsonger och får säga att jag är nöjd med vad de åstakommer. När man kör motor och har relativt urladdade batterier så har jag märkt att jag har en mycket högre laddström nu än innan jag monterade denna kombination. Detta är ju en fördel på en segelbåt då man vill ladda batterierna så snabbt det går ( man vill ju segla, inte gå för motor). En annan fördel är att om man har en solcell ansluten så underhållsladdas både start och förbrukningsbatterier av d250s. Laddningen utförs ju också i flera steg ( mer likt en avancerad batteriladdare) vilket verkar fylla batterierna lite bättre än vad generatorkretsen gjorde. En stor nackdel är dock att det är en ganska dyr lösning... Med vänlig hälsning, Göran Petrusson
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 21:02
Hej igen Med d250s får du en max laddström på 20 A från generatorn. Om du kompletterar med smartpass så ökar laddströmmen till max 80 A. Man kan beskriva det som att smartpass kopplar generatorn direkt till batterierna tills dess att laddströmmen är nere i 20A. Efter det så kopplar den in D250s igen och man får då den " avancerade" laddning som D250s ger. Med vänlig hälsning, Göran Petrusson