Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 00:04
CTEK batteriladdare?

Patric:

Är lite novis på det här med el, här kommer frågan. Kan det vara farligt för laddaren eller batterierna om man kopplar in en sk. pulsladdare mod: CTEK (lilla modellen) till 2 st 90 Ah batterier. Laddaren är ju gjord för upp till 90 Ah, men vad händer om man slänger på fler batterier? 2x90Ah eller mer? Att det tar längre tid att ladda förstår jag, men kan det vara farligt för laddaren/batterierna? Vet att CTEK har större laddare, men dom kostar ju mer. Mvh Patric

Björn J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 08:49

Björn J:

Jag tror inte att det är någon fara. Moderna laddare har ju inbyggda överbelastningsskydd i form av elktromekanisk eller hellre elektronisk "säkring". Batterierna tar iallafall ingen skada. Kolla i instruktionsboken, saknar du sådan kan du kanske hitta information på Internet. Teoretiskt sett så borde det ta dubbelt så lång tid att ladda 2 x 90 Ah, mot 1 x 90 Ah, men i praktiken tar det ännu längre tid.
Olof Nordell
Senast inloggad: 2024-04-22 - 19:04

Olof Nordell:

Hej! Jag ställde samma fråga till CTEK för några år sedan. Jag har tre förbrukningsbatterier på 75 Ah styck och ett startbatteri. Jag vill minnas att det inte är något problem med att ladda hela batterigruppen med minsta modellen så länge man inte har förbrukare på. I så fall bör man koppla in ett tidur som kopplar ur laddaren en kortare stund exempelvis var sjätte timma. Annars finns risk för överladdning beroende på att förbrukarna sänker batterispänningen.