Hoppa till huvudinnehåll
Jan-Erik Levy
Senast inloggad: 2022-06-08 - 11:17
byta batterier

Jan-Erik:

Hej Jag har en batteribank med tre + 1 batteri (12V, 115AH vardera) i min motorbåt med dieselmotorer. Nu är två batterier slut och jag skall byta ut dem. Jag antar att det är bäst att byta alla fyra. Är det fördelar med att byta till AGM-batterier? Om så, vilken kapacitet behövs för att få likvärdiga prestanda?

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 13:36

Magnus:

Startbatteriet lever sitt eget liv, och om det är OMK nu, kan det ev. inte behöva bytas. För de tre förbrukarbatterierna så finns det flera mått att fundera på: - Max strömuttag, typiskt behov om man har en kraftig bogpropeller. - Max användbara lagringskapacitet utan att de åldras i förtid. - Max användbara nödkapacitet för enstaka tillfällen - Max förmåga att ta emot laddning Max ström är högre för AGM än för vanliga, så där uppnår du nog samma maxuttag med 2 AGM som med 3 klassiska. Ett AGM-batteri bör kunna dras ur ned till bara 30% kapacitet kvar från den normala fulladdade kapaciteten som är 90%, dvs ett uttag på c:a 60%. Motsvarande för ett klassiskt fritidsbatteri (marinbatteri) är c:a 50% resp 90% dvs användbart 40%. I så fall behöver du en AGM-kapacitet på 2x115 AH i stället för 3x115 Ah Max kapacitet vid enstaka tillfällen, alltså när man oplanerat måste förbruka ned till nästan tomt batteri, där skiljer inte så mycket mellan klassisika eller AGM, du får behålla 3x115 AH AGM. Max laddning: Vid laddspänning från t.ex. motorgeneratorn så tar ett AGM emot mer ström än ett klassiskt. Så för att återladda en viss mängd Ah behövs inte lika många AGM som klassiska. Gissningsvis klarar du detta krav med 2x115 AGM i stället för 3x115 klassiska.