Hoppa till huvudinnehåll
Bo Hedqvist
Senast inloggad: 2024-02-28 - 14:42
Bygga sin egen galvaniska isolator??

Bo Hedqvist:

Någon som kan kommentera artikeln i senaste Practical Boatowner (nov. 2009) s. 60-61, där man beskriver hur man bygger ett alternativ till en kommersiell isolator till en kostnad på under 10 pund. Ser litet äventyrligt ut... Skall man ge sig på något sånt? Är det förresten smart av en tidning att beskriva för folk hur enkelt (?) det är att pilla med 240V (Dom har väl 110V i England, men ändå...)

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Nu har jag inte läst artikeln men i Sverige får man bygga nästan vad som helst och koppla in i ett vägguttag så länge du gör det själv och använder den själv. Jag skulle tro att ungefär samma regler gäller i England. Om det är smart att bygga något utan att ha nödvändig kunskap kan man ju fundera över. Jag personligen hoppas att folk har självbevarelsedrift att inte göra det. Ett elfel är inget roligt och ännu mindre ombord på en båt med fukt och massor med vatten på väldigt nära håll... England har för övrigt 230V (samma som vi). Och numera har de oftast blåa CEE-kontaktdon (16 ampere, 3 poler) i sina hamnar så har man bara en sådan kabel med sig till en svensk båt kan man lätt ansluta sig och använda all sin 230V utrustning utan problem. Mvh. / Thomas.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medlen i BTN.:

Glöm bort artikeln om "galvanisk isolator". Den galvaniska isolatorn kan visserligen skydda mot likspänningar enligt uppgift upp till 1,1 volt likspänning. Det kan omräknas till 0,8 volt växelspänning. Men i svenska hamnar är uppmätt växelspänningar, kallade obalansspänningar, långt över detta värde. Det kan den ej skydda mot. Däremot kan en isolertransformator skydda mot båda spänningstyperna. För uppgifter om uppmätta obalansspänningar använd länken "Båtteknik" till vänster om detta Forum. Gå vidare med länkarna "El" och "Landnätets obalansspänning. En källa till korrosion." Läs också "Elstöt av landkabel" och "Landström". De finns under nämnd länk "El". PBO behandlar i texten värmeproblemen i den galvaniska isolatorn vid feltillfällen. Det är ej medtaget ett felalternativ som ger en ström strax under säkringarnas brytgräns. Då kan strömmen bestå under lång tid till dess en människa kommer till båten och stänger av strömmen! Det ger kraftig uppvärmning av allt från kiselkristallerna inuti diodbryggorna till den lilla plåtlådans hölje. Fråga till hemmabyggare: Tar något eld och sprider den sig?
Kjell Fredgren… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 20:30

Kjell Fredgren, sekr i BTN:

Hej Bo Jag har nu läst artikeln och det är inte första gången detta ämne kommer upp i PBO. Några kommentarer: Tanken är att förhindra galvanisk korrosion mellan båt och en stålförstärkt kaj eller mellan två båtar som ligger uppkopplade till en gemensam jord, tex skyddsledaren i landströmsuttaget. Vid galvanisk sammankoppling av olika metaller, i en gemensam elektrolyt, uppstår en likspänning som normalt ligger under en volt och då kan en "galvanisk isolator" fungera. Det är inte särskilt svårt att mäta om det går någon läckstrm via jordledaren. En vanlig missuppfattning är att en galvanisk isolator alltid skyddar alla komponeter i båten, från galvanisk korrosion. Det gör den inte!! Det andra problemet som tas upp i några bisatser är läckströmmar som uppstår pga obalanser eller fel i elnätet (230 V i Sverige). Då kan det finnas växelspänningsnivåer på upp till 5 V eller mer på skyddsledaren (grön eller gul/grön) i elkabeln. Men då handlar det inte om galvanisk- utan om elektrolytisk korrosion som startar så snart båten ansluts till ett landströmsuttag med felspänning på. Här har inte den beskrivna "isolatorn" någon som helst funktion om obalansspänningen överstiger ca 0,5 V. Konsekvenserna kan bli mycket svåra (dyra) beroende av hur elsystemet i båten är kopplat. Det är enkelt att mäta eventuella obalansspänningar och strömmmar om man har rätt instrument och kunskap. Ta hjälp om du är osäker. Båda problemen löses enklast genom att inte ligga ständigt uppkopplad till landströmsuttaget. Något om hemmabygge/elinstallationer. Idag gäller sjöfartsverkets (EUs) regelverk med stränga krav på elinstallationer, särskilt jordning, i båtar. Även om kravet på "behörighet" är borttaget så finns en föreskrift som säger att "den som utför arbetet skall ha ödvändiga kunskper och ikläder sig ett ansvar som tillverkare"!! Kolla med ditt försäkringsbolag. De har blivit mycket uppmärksamma på hemmagjorda elinstallationer. Kraven på "säker jord" är fortsatt höga och att då klippa av den och koppla in en osäker komponent är inte förenligt med "höga säkerhetskrav". Dessutom har jag några direkta invändningar mot PBOs hemmabygge. Komponenterna är inte lämpade för båtbruk, - lådan skall ha högsta IP-klass (täthet, isolering mm). Ej uppfyllt! - Diodbryggorna skall vara testade för mycket höpa stötströmmar. Uppfyllt?? - "Sockerbits"-kopplingar med förzinkade järnskruvar hör inte hemma i båtmiljö. - Jordledaren/säkerheten är beroende av fyra osäkra kopplingspunkter, se föregående anmärkning. Dessutom kan någon eller rnågra av de 16 dioderna fallera utan att det uppmärksammas i tid Det främsta argumetet för hemmabygget tycks vara priset. Vad är livet värt? Jag avråder bestämt från detta och liknande experiment med elsystemet. KJELLF
Bo Hedqvist
Senast inloggad: 2024-02-28 - 14:42

Bo Hedqvist:

Tack för synpunkter, vilka egentligen bekräftade det jag själv hade på känn...
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 20:30

Magnus:

En av orsakerna att galvaniska isolatorer har sådan spridning i Europa eller USA är att det finns en geologisk skillnad mellan t.ex. Sverige och europas kontinent. Vi har mycket större inslag av kristallina bergarter i dagen i anslutning till kust och hav. Enligt uppgift från vad som numera är Svenska Kraftnät, så är det elektriska markmotståndet bortåt 100 gånger större här än i Europa, vilket gör det mycket svårare att få utjämna jordspänningen i olika punkter. Det är därför Sverige har betydligt större obalansspänningar än man finner i Europa. Och det är därför många Europeeiska båtar med fabriksmonterad landström får problem här och måste byggas om, då de förlitar sig på galvaniska isolatorer. En annan sak vad gäller galvaniska isolatorer är att om de på allvar skall vara testade och befunna godkända, så skall de testas med kortslutningsströmmen i ett matande nät. Och såna tester kan man inte genomföra utan speciell testurustning som bara få professionella laboratorier typ Semco eller SP har (i Sverige). Men som sagt, de hjälper ändå inte helt. Därremot finns det en öppning inom den gällande normen för växelströmsinstallationer i fritidsbåtar, SS-EN ISO 13297. Där definieras ett begrepp kallat "båtjord" och som skall ha kontakt med vattnet runt båten. Förutsatt att båtens växelströmsinstallation har sin jord ansluten till denna "båtjord" och att även båtens likströmsminus är ansluten till samma "båtjord" OCH att från land intagen växelströms fas och nolla har en jordfelsbrytare i båten, så behöver INTE från land kommande skyddsjord (gröngul) vara anslutten till båtens egen gröngula skyddsjord. Men notera att därmed får bara landströmmen vara inkopplad med båten i vattnet, men inte på land! Skulle man vilja ha både-och får man ordna detta t.ex. med olika landanslutningar för "på land" och "i vattnet" där man i "på-land"-fallet har kvar en gröngul förbindelse till landsidan. För övrigt anser jag att man alltid skall använda 10mA-jordfelsbrytare i en båt i stället för de krävda 30mA. 10mA-modellen krävs i vissa fall i våtrum, och vad är våtare än en båt med badande? Dessutom får man mycket snabbare reda på eventuella brister i elisolering o.dyl. med en känsligare jordfelsbrytare. www.batteknik.se