Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Bra ihopkopping av tunna trådar

Joakim Nömell:

Hallå. Har länge haft problem med alla dessa tunna trådar till instrument som ska kommunicera med varandra. Skulle behöva tips på bra anslutningsmetoder. Garmin levererade små don man stoppade i kablar i och sedan tryckte på en "knapp" så nöp kontakten åt samt fettade in kontaktytorna innuti. Riktigt smart men jag har inte lyckats hitta och köpa dem i lösvikt. Sockerbitar funkar inget vidare och vanliga klämmhyllsor har jag också svårt att få till då kablarna ofta är i olika tjocklek. Någon har något bra tips?

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Joakim Jag tror det är skarv och förgreningsklämmor du menar, fyllda med vaselin. Våra telekablar lagas med sådana, fungerar väldigt bra. Finns att köpa på Elfa www.elfa.se sök på art nr 48-242-56 alt 48-242-72 se bild Hälsningar Ove
Bifogade filer
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 17:27

Björn J.:

Tvinna ihop trådarna, löd och isolera med krympslang. Det är billigt och ger en bra anslutning. Möjligen kan en anvisning uppstå på ledaren i området mellan lött och olött, här blir det en svaghet där kabeln kan böjas av, men om man är litet generös med krympslangen så att den går över detta område är det inga problem. Flera sådana här skarvar kan ju sedan dras ihop i en grövre krympslang och värmas på, så blir det riktigt bra, men kanske inte så snyggt.