Hoppa till huvudinnehåll
jnystrom
Senast inloggad: 2022-01-23 - 18:40
Biltemas LED lanternor

Jan Nyström:

Hej. Jag har sett att Biltemas LED lanternor figurerat i dessa sammanhang tidigare och har en fundering. Till sommaren 2010 bytte jag ut samtliga lanternor på vår Maxi 68 till Biltemas Led lanternor, en akter, en topp och en kombinationslanterna. Allt fungerade klanderfritt hela säsongen 2010. Till min förvåning upptäckte jag våren 2011 att topplanternan hade så mycket fukt på insidan av glaset (plasten) att det hängde stora vattendroppar där. Jag försökte reklamera på Biltema men eftersom garantitiden gått ut med en månad så blev det inget med det. Hittade inga problem på övriga lanternor. Alltnog, jag svalde irritationen och tänkte att en gång ar ingen gång så jag köpte en ny LED topplanterna på Biltema och monterade. Allt fungerade bra säsongen 2011. Nu, tidigt 2012, upptäcker jag att det är fukt på insidan av glaset (plasten) på både akter och kombinationslanterna. Ska det verkligen vara så här eller är det jag som är överkänslig? Är det någon annan därute som har liknande erfarenheter? /Jan

Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Har "bara" en runtomlysande Led från Feltema. Hade oxå problem med kondens. Borrade ett 2 mm hål i undersidan upp i "huset" för att få ventilation. "Försiktighet" för att inte skada elkokomponenter.
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej, Jan vilka lampor har du köpt på Biltema? Enligt Konsumentköplagen har du 3 års reklamationsrätt. /Stefan K, Båttekniska Nämnden
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 16:48

Magnus:

Jag har en akterlanterna av troligen samma typ. Den har också lite kondens, men har ännu inte slutat fungera på grund av det. I mitt fall kan detta bero på att jag vid en demontering fick bända kraftigt för att få lanternan ut hållaren, och då uppstod några småsprickor i lanternans plastglas i det hörnet. Så i mitt fall kan inkommen fukt ev. bero på dessa små sprickor. Numera lär hållarna vara utförda så det är lättare att få isär dem, och man skall enligt uppgift få ersättningshållare av Biltema å begäran.
jnystrom
Senast inloggad: 2022-01-23 - 18:40

Jan Nyström:

Hej Stefan Kindborg. Den topplanterna jag fick byta ut hade artikelnummer 25-7703. Akterlanternan hade artikelnummer 25-7702 och kombilanternan 25-7704. Jag kontaktade även allmänna reklamationsnämnden men lanternorna kostade för lite för att jag skulle kunna få hjälp där. Men som jag har förstått så är jag inte ensam om att ha fukt-problem med de här lanternorna. Frågan är bara om Biltema har gjort något åt de här problemen eller ej. Det känns ju inte så motiverat att köpa nya LED-lanternor av Biltema om de ändå måste bytas ut efter max två säsonger. Jag har ännu inte täckt av båten så jag vet inte hur fjolårets nya topplanterna klarat sig. Det ska bli spännande att se. /Jan
jnystrom
Senast inloggad: 2022-01-23 - 18:40

Jan Nyström:

Hej igen Nu är båten avtäckt sen en tid tillbaka och den nya topplanternan verkar ha klarat sig. Uppmuntrad av Stefan (se ovan) började jag rota runt om det här med reklamationsrätt. Jag hade redan ifjol fotat den gamla topplanternan med sina droppar invändigt och nu i vår även de andra lanternorna som hade kondens nu på våren. Jag tog kontakt med Biltema centralt och blev uppmanad att skicka in den dokumentation jag hade. Jag gjorde så och Biltema gick med på att jag fick lämna tillbaka samtliga lanternor och få pengarna tillbaka. Nu har jag gjort det och köpt ny akter och kombinationslanterna på Biltema. Hoppas att kondesbekymren är fixade på de nya lanternorna men det får framtiden utvisa. Men, än en gång, heder åt Biltema. /Jan
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 16:48

Magnus:

Även jag har upplevt radiostörningar från Biltemas LED-lanterna. Nyligen konstaterade jag att det var den tidigast (c:a 3-4 år sedan) inköpta akterlanternan som störde, den senare köpta rödgröna var OK. Biltema bytte ut den utan större diskussioner (alla bland den aktuella personalen visste inte om problemet).