Hoppa till huvudinnehåll
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09
Batterivård

Det här med batterier ombord är en ständig källa till funderingar.

Finns här någon som har någorlunda välgrundade åsikter om hur man skall sköta sina batterier för att ge dem längsta livslängd?

Jag har hittils levt efter mottot att aldrig ladda ur batterierna till mer än 50% (enligt batteri-monitor-instrumentet) och i princip alltid ha landström och en bra (3-stegs) batteriladdare inkopplad så att batterierna alltid står med leddning på och därmed är fulladdade i princip hela året (batterierna laddas alltså även under vintern).

Frågan är om detta är ett bra sätt att sköta sina batterier?

Är det så att batterier mår bra av att laddas ur mer ibland? Men hur mycket i så fall?

Är det bra att ha dem fulladdade så stor del av året som jag har? Vad är annars lämpligt?

Vi har just nu AGM-batterier ombord. Men frågorna jag ställer är egentligen vidare ställda.

Vad gäller för vanliga öppna våta batterier? Vad gäller för slutna "fritidsbatterier" och för andra slutna AGM/GEL/*-batterier?

Mvh. / Thomas.

Magnus Sterky
Senast inloggad: 2024-04-25 - 17:26

Alla typer av blybatterier mår bäst av att vara så fulladdade som möjligt, så länge överladdning med uttorkning som följd inte sker. 

För konventionella "våta" som kan fyllas på är det inte hela världen om man överladdar en sml bara man fyller på destillerat (batteri-) vatten efterhand.

"Våta" slutna underhållsfria, AGM  ställer något mera krav på att laddarna inte överladdar.  

GEL-batterier är känsligast för att man laddar med rätta spänningar och dessa kan dessutom skilja en del från de för våta och AGM.
Se:http://sxk.se/content/batteriladdares-egenskaper-i-b%C3%A5t  där risken påvisas att vissa batteriladdare kan luras att överladda ifall man har skakig landströmsförsörjning eller termostatstyrda kylaggregateller värmare.

Man kan nog som tumregel säga att man inte skall urladda våta batterier till lägre än 50%. 

AGM bör man kunna ladda ur till kanske 30% kvar.  GEL likaså.

Efter en sådan urladdning bör det inte gå för lång tid innan man laddar fullt igen.