Hoppa till huvudinnehåll
henalm
Senast inloggad: 2017-08-06 - 20:57
Batterivakt för att nyttja båda batterierna

Hej!

Har ett elsystem som bilden visar nedan. Jag har precis ersatt 3st 75Ah fritidsbatterier med 2 st AGM av storleken 150Ah och 100Ah. Vill nu kunna nyttja båda batterierna till förbrukning men ändå säkerställa att min VP 2020D går att starta (förvisso mycket lättstartad).

Huvudströmbrytaren för "startbatteriet" är tillika en brytare för att inte kunna starta motorn från sittbrunnens motorpanel, detta innebär att jag vill ha den frånslagen när man lämnat båten vid bryggan. Samtidigt vill jag att solcellen (gärna även Ctek-laddaren) skall kunna ladda (toppladda) båda batterierna så att man har maxladdare batterier när man kommer till båten.

Hur skall jag få till detta?

Det finns ju Battery brain, Skiljerelä, Priority Start mm som tekniska lösningar på olika problem, kan inte se att de skulle lösa mina. Är öppen för alla förslag som kan hjälpa mig.


Min tanke är att låta min Victron batteribanksmätare larma vid en spänning om ca 12,0V för att förhindra att man står utan startström när man är ute i naturhamnar.

Finns det andra synpunkter på att utveckla/förbättra mitt elsystem motages detta tacksamt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 21:47

Hej

Med ett underspänningsskydd på ditt startbatteri och en diod som på bilden får du laddning på båda batterierna och säkrar att ditt startbatteri inte blir urladdat.

Hälsningar Ove

 

 

henalm
Senast inloggad: 2017-08-06 - 20:57

Hej, tack för svaret!

Det du beskriver innbär alltså att jag kan ha ett underspänningsskydd på ett av batterierna (startbatteriet) trots att jag använder båda batterierna som en gemensam bank (ex. Battery brain eller Priority start).

Jag ansluter alltså dessa direkt på pluspolen på "startbatteriet" samt den diod som du bifogade?

Ursäkta att jag frågar igen men jag vill bara få en bekräftelse på att jag fattat rätt.

mvh / Henrik

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:45

Hej

Jag har en sådan diod då jag för det mesta använder hela banken. När jag kommer iland bryter jag båda batteribankarna men vill ändå ladda båda batteribankarna via solcellen som är kopplad till förbrukningen.

Något underspänningsskydd har jag inte men det är ju tänkt till att användas när man använder hela banken eller har bara en bank.

Hälsningar Ove

henalm
Senast inloggad: 2017-08-06 - 20:57

Det blev separata batteribankar med ett litet startbatteri från Bosch på 52Ah (520CCA) samt Ctek D250s Dual och en smartpass. Nu kan jag slänga ut min MPPT regulator, få optimerad laddning i alla lägen på alla batterier och ha ett separat batteri för just startmotorn.

:-)