Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 00:04
Batteristatus

Magnus:

Har i min nya båt bly-ackar av okänd ålder. Efter ett dygns laddning med 6A -laddare mätte jag spänningen över polerna till 12,7 V. Innan laddningen påbörjades låg den på 12,3 V. En vecka efter laddningen var spänningen 12,5V. Jag misstänker att det börjar bli dags att investera i nya batterier. Rätt?!

Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Det är väl aldrig fel att köpa nya batterier om man är osäker på konditionen på de man har. En vecka efter laddningen borde du väl haft en tiondels volt mer, experterna här på forumet har säkert vidare åsikter om detta. Men man skall väl kanske också mäta spänningen under belastning. Det finns speciella voltmetrar till detta, man brukar få låna en sådan på bensinstationer och liknande etablissemang, inga precitionsinstrument, men de ger iallafall en klar indikation på om du har ett bra eller direkt dåligt batteri.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekreterare i BTN. :

Du kan själv enkelt mäta batteriernas status. Se paragraf 7.4 "Egna prov" i rapporten "Laddning av blybatterier i båtar" som finns på adressen: www.sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + El
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 07:52

Ulf Bergenlid, SXK Btn:

En vanlig indikation på att ett blybatteri, exempelvis på grund av sulfatering, fått reducerad kapacitet är att man trots omsorgsfull laddning inte uppnår en syradensitet av 1.26 ... 1.28 vid 20 grader.
Per (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 07:52

Per :

Hej Magnus, Det enda sättet är som Ulf B. sagt att mäta syravikten i batterierna. Spänningen kan vara bra att ha koll under säsongen men konditionen kan (nästan) bara mätas i syrans densitet. Förmodligen pratar vi här om 2 batterier om ca 60Ah? Då är en laddare på 6A rena leksaken! Med den laddaren betvilar jag att du kan få en riktig laddningsspänning på dessa batterier. Spänningen bör komma upp i 14,4 volt för att få en uppfrächning av dina batterier vid laddning. Tänk på att laddning skall också kunna ske när du använder båten, då måste hänsyn tagas till nettotillskottet. T ex kylskåp, VHF, belysning etc måste räknas av vid beräkning av laddarens storlek. Hälsn//Per