Hoppa till huvudinnehåll
Ivelina55
Senast inloggad: 2021-02-07 - 09:29
Batterier i segelbåt

Ska byta batterier i min segelbåt. Har idag så kallade kombinationsbatterier. Har 2 AGM 100 A till förbrukning samt 1 AGM 75 A till start.
Får många olika "bud" när det gäller hur man kan kombinera olika batterier.
När det gäller mitt system så ser det ut så här i stora drag.
- generator 115 A sitter på en Volvo Penta D1-20
- Laddare Quick SBC 500 - 40 A
- Skiljerelä finns - kan därmed använda förbrukarna ex till start.

Mitt huvudspår är att har man AGM till förbrukning skall man ha AGM även till start? Är detta riktigt? Här kommer lite olika signaler.
Eller vilka kombinationer kan accepteras? 
Är det bättre att ha AGM till som enbart är avsedda till förbrukning, samma sak när det gäller start? Eller är sk kombinationsbatterier lika bra?

Kan någon bringa klarhet i denna djungel?

Mvh
Jan-Erik

 

sailgeek
Senast inloggad: 2021-02-22 - 19:17

AGM, GEL och ventilerat eller öppet bly har normalt olika laddspänningar. Även AGM av olika modeller kan ha olika spänningar. Om de laddas i samma krets är det därför lämpligt att de är av samma typ. Om typer blandas kan det leda till att någon bli över eller underladdad.

De olika batterityperna har även oilka laddkurvor, till exempel ett GEL gillar låg ström under lång tid. 

Quick SBC 500 har 3 utgångar så flera banker kan laddas separat. Normalt kan de dock endast laddas mot samma toppspänning, dvs. den inställning du gör på laddaren gäller för samtliga utgångar.

Startbatterier har normalt hög CCA, dvs hög ström kort tid. Men dåliga på att tömmas på energi. Som startbatteri kan AGM vara onödigt dyrt och lyxigt. Ett vanligt ventilreglerat fungerar bra, så länge angiven toppspänningen är lika eller högre än de AGM du använder till förbrukning (eftersom du ställer in landströmsladdare och generatorn efter din dyra AGM). 

Själv har jag litium till förbrukning och ett ventilreglerat till start. Startbatteriet har 14,4 V som maxspänning och litium har 14,6 V som maxspänning. Vid generatorgång når båda ca 14,3 - 14,4 V, separerade med en FET avskiljare. Litium blir därmed något underladdat. Jag har två olika landströmsladdare, en för litium och en för bly för att se till att de får perfekt laddning ibland. 

Tommy K
Senast inloggad: 2021-02-26 - 11:29

I en standard installation med laddsystemet för Volvo Pentas 115 A generator finns skilediod och sensorkabel. I kombination med ställbar landströmsladdare är det inga problem att ha  AGM i kombination med ett enklare  startbatteri. När motorn går känner generatorn av förbrukarbatteriets spänning via sensorkabeln och lägger ut 14,3 +/-0,1 V på förbrukarbanken. Spänningen ut från generatorn är då ca 0,7V högre för att kompensera för spänningsfallet i skiljardioden. Startbatteriet får ungefär samma spänning som förbrukarbatteriet, litet beroende på strömmen och spänningsfallen på vägen. När man laddar med landström får normalt inte startbatteriet någon laddning om inte laddaren har en separat ställbar utgång för startbatteriet. I det senare fallet kan man då ställa annan laddspänning på startbatteriet. Normalt fungerr både AGM och vanliga underhållsfria blybatterier med 14,3 som laddspänning under tiden man kör motor. Det är endast under längre laddperioder man behöver ha mer sofistikerade laddkurvor.  Genererllt överbetonar man skillnaderna mellan olika blybatterier. Det mycket väsentligare att man ser till att installationen är riktigt gjord så att man inte har för klena kablar och tjuvströmmar som oavsiktligt dränerar batterierna när ingen laddning finns. Bästa sättet att höja tillgången till el i batterierna är att ha en grupp solceller installerade med en modern MPPT regulator i stället för att förlita sig på landströmsanläggningar som kan skapa problem.