Hoppa till huvudinnehåll
trille
Senast inloggad: 2022-03-05 - 20:22
Försäkringsbolag och besiktningsman skyller på varandra

Vi har hamnat i en situation mellan vårt försäkringsbolag och den besiktningsman som besiktigade vår båt vid köp. För ca två år sedan köpte vi en segelbåt i Italien. Vi kontaktade en svensk besiktningsman auktoriserad av BBR. Besiktningsmannen konstaterade b.la ”svajköl” något som enligt honom kunde åtgärdas med att efterdra kölbultarna eller hellre lossa kölen och limma om den mot skrovet, en kostnad på mellan 20 000 - 50 000kr. I höstas då vi tog upp båten lossnade en liten bit av kölen. När vi undersökte saken närmare upptäckte vi att bottekstockarna börjat delaminera och det fanns sprickor kring kölinfästningen. Vi kontaktade vårt försäkringsbolag som skickade dit en besiktningsman. De konstaterade att skadan var gammal och att den lagning som gjorts var bristfällig. Besiktningsmannen rådde oss att kontakta vår besiktningsman som borde upptäckt detta redan då vi köpte båten. Skadan är så allvarlig att reparationen skulle kosta 200 000kr. Vår besiktningsman har via BBR:s jurist avsagt sig skadeansvar och vårt försäkringsbolag hävdar att det är en gammal skada som inte omfattas av vår försäkring. Hur går vi vidare?