Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Vad är mitt ansvar som säljare?

Maritha Tjärner:

Hej! I mitten av juni sålde jag min Maxim -79. Köpet gick rasande fort. Jag hade satt in en annons i Annonsbörsen. En man ringer dagen därpå och kommer med fru och tittar samma kväll. Båda är mest intresserade av båtens skick när det gäller komfort och hur välskött den var när det gäller dynor fräschet m.m. Vi, min särbo och jag berättar om att vi varit noga med allt vad gäller båtens skötsel. Vi är inte så mycket kunniga inom motorns område vilket vi talar om men är noga med att berätta att vi anlitat både varvet och en auktoriserad bådmekaniker för genomgång av motor och byte av diverse filter, slangar m.m. Vi har också båda gått en båtmekanikerkurs under vintern. Köparen är inte intresserad av att lyfta på motorrumsluckorna men vi insisterar. Köparen ställer inte många frågor och pratar inget alls om besiktning. Dagen därpå är han mycket ivrig på att få köpa båten och ringer flera ggr. Jag får kvällen på mig att bestämma mig och säger så ja. Dagen därpå vill köparen hämta båten och det blev mycket bråttom att tömma båten. Vi tycker att det hela går för fort men vi är säkra på att vi säljer en bra funktionsduglig och välskött båt. Vi har noga talat om för köparen att vi aldrig kör över 2600 varv för motorn går så hårt och båten gräver ner sig. Vi skriver ett kvitto där jag skriver att jag säljer båten med förevisad utrustning och i befintligt skick. Köparen vill ha tillagt en garanti att båten inte är behäftad med skuld. Två veckor senare söker köparen mig. Han har kört båten på 3000 varv och oljetryckslampan börjar lysa. Han drar ner till 2800 varv och blir enligt honom själv villrådig i c:a 30 sek. Han tänker då stänga av motorn men hinner inte förrän motorn skär. Nu vill han att jag ska dela en kostnad på motorrenovering som är beräknad till 20 000- 35 000 kr. Varvet han anlitat påstår att det suttit ett felaktigt oljefilter och att det har orsakade att filtret lossnat och olja sprutat in i motorrummet och motorn skar. Jag blir chockad. Vi skulle just åka på semester och vi tycker först synd om familjen och erbjuder utan några förbehåll 10 000 kr. Detta accepterar inte köparen och har nu vänt sig till en advokat??? Jag känner mig orättvist beskylld. Jag har sett till att alla filter och impellrar m.m. bytts ofta och jag har köpt oljefilter av samma handlare ,som vet exakt vad jag har för båt, i sex år utan några som helst problem. Filtret har gått lätt att montera dit, det har inte läckt olja och för oss fungerat perfekt. Vi misstänker att köparen kört motorn alldeles för hårt och att detta orsakat haveriet. Tråkigt känns det. Köparen har via sin advokat skickat mig ett förlikningsavtal där jag förbinder mig att betala halva motorrenoveringen. Tilläggas bör att priset på båten ligger på 10000 kr under lägsta sålda Maxim under 2005 enligt Maringuiden. Vad ska jag göra? Hoppas på ett svar från er. Vänliga hälsningar Maritha Tjärner

Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 22:17

Stefan K:

Hej, Maritha! Jag sysslar dagligen med tekniskaupphandling/avtal och därav med affärsjuridiska frågor. Är tekniker och inte jurist. Eftersom ingen har svarat på en vecka så gör jag det nu. Köplagen gäller betr. köp mellan privatpersoner som i detta fall. Köplagen ställer höga krav på köparen att verkligen undersöka varan, vilket tydligt framgår av §20 i KöpL. OM nu oljefiltret verkligen var av fel typ och att ni rimligen inte kände till att handlaren hade levererat fel filter så kan man ju knappast heller hävda att ni har "underlåtit att tala om detta". Hade ni uppsåtligt monterat ett felaktigt filter och inte talat om detta för köparen så skulle det vara att handla "i strid mot tro och heder". I KöpL §19 finns mer skrivet om detta, och det faktum att båtens pris 10 000,- låg under lägst sålda Maxim 2005 trots att den som du skriver var välskött stärker ju inte heller köparens ställning i en tvist. Motorn i en motorbåt är ofta en mycket stor del av "totalpriset". Att man som köpare knappt vill titta på motorn trots att ni insisterade på detta som du skriver, tyder antingen på att köparen inte har kompetens att bedöma motorn och/-eller att han helt enkelt tar en egen risk beträffande motorns skick. Om köparen varit okunnig om motorer så är det helt på hans ansvar att konsultera en fackkunnig person. Om köparen säger att han gick ner från 3000 varv/minut till 2800 varv/minut när larmet för lågt oljetryck lyste så är det nog så att han inte är så motorkunnig. Motorns vevaxel snurrade alltså 1400 varv utan oljetryck under en halv minut nära toppvarv. En halv minut är mycket lång tid för en dieselmotor nära toppvarv helt utan oljetryck. Ett oljetryckslarm innebär att man ska stänga av motorn direkt. Orsaken till att motorn skar var att motorn kördes på högt varv utan oljetryck. Det är inte oljefiltrets fel. Att filtret nu lossnade av någon anledning borde rimligen inneburit att föraren direkt skulle ha stängt av motorn direkt och därefter lyfter på motorluckan och tittar hur det ser ut. Att ett oljefilter "lossnar" är mycket ovanligt, men att detta hände när det gjorde, precis efter att köpet var klart borde rimligen vara "slumpartat" eftersom jag antar att ni själva har använt båten innan den såldes? Det ovanliga som inträffade borde inte heller inneburit att motorn havererade eftersom larmet fungerade. Larmet är ju till för att "rädda" motorn vid tryckfall. I varje båt med motor så borde någon ombord ha typ Båtmekanikerintyg eller i alla fall känna till hur t.ex. larmfunktioner fungerar och vad som kan hända om man bara kör vidare. Dieselmotorer är känsliga för både oljetrycksfel och för hög temperatur och det är ofta väldigt snabba förlopp. Jag har en gång varit med om att ett sådant här filter(som är gjord i tunn plåt typ konservburk) släppt i själva falsen vilket medförde ett kraftigt läckage. Med hänvisning till det du skriver och att ni direkt erbjöd köparen 10 000,- för att ni tyckte synd om familjen tycker iallafall jag var hyggligt. Stefan K, Ordf.BTN
Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 22:17

Johan Westman:

Du fick ett tekniskt svar efter fyra dagar och nu i semestertider får Du även ett juridiskt svar, vi har dock före detta talats vid på telefon. Ditt ärende kretsar kring två juridiska huvudfrågor, köparens undersökningsplikt och orsakssamband för felen. Undersökningsplikten är mycket betungande för en köpare och kortfattat och aningen tillspetsat kan man säga att om köparen eller en besiktningsman hade kunnat upptäcka felen inför köpet men att så inte skedde har köparen brustit i sin undersökningsplikt. Orsakssambandet, nja han har ju själv uppenbart bidragit till att öka skadornas om fattning. Hade han gjort som man ska dvs vid oljetrycks omedelbart stängt av motorn, precis som Stefan K svarade Dig tidigare, då hade skadorna inte varit så omfattande som de är idag. Jag vet att detta svaret är aningen kort men med de fakta Du har givit låter det som att ansvaret ligger hos köparen. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk