Hoppa till huvudinnehåll
jason@barbanet
Senast inloggad: 2024-04-11 - 14:21
Säljarens ansvar

Anders Andersson:

Vad är säljarens ansvar vid en privatförsäljning av båt? Köparens och säljaren är överens om att köplagen tolkas så att köparen har det fulla ansvaret att kontrollera båten och säljaren har det fulla ansvaret att berätta om _dolda_ fel som säljaren känner till. Säljaren genomför en summarisk, och enligt köparen undermålig, besiktning av båten. Är det då säljarens ansvar enligt lagtexten att ånyo påpeka för köparen hans ansvar och hjälpa köparen genomföra en besktning som uppfyller säljarens uppfattning om hur köparen bör göra? Säljaren är inte mer än normalt händig och kan inte förväntas ha speciellt djupa kunskaper om båtvård mm. /j

Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 16:03

Johan Westman:

Förenklat kan sägas att köplagen kan tolkas som att säljaren har en skyldighet att berätta om alla de fel han är och har varit medveten om. En köpare har å sin sida en undersökningsplikt för den vara han köper. Omfattningen av detta är de fel som inte är att betrakta som dolda fel, ty ett dolt fel kan man inte ha varit medveten om, då det ju per definition inte längre är ett dolt fel. Du har inte angivit hur kontraktet såg ut och där kan mycket av det du nämner i din fråga regleras, varför jag reserverar mig för vad som står i kontraktet. Jag vet inte om du har skrivit fel, men huvudregeln är att en säljare inte med befriande verkan kan undersöka en båt åt en köpare. Om den undersökningen var så bristfällig kan frågan ställas, varför köparen inte själv undersökte båten och därmed uppfyllde sin undersökningsplikt. Här kan det finnas vissa undantag, men dessa får vi på grund av för lite info förbigå just nu. Sammanfattningsvis av det lilla du har berättat, verkar det aningen märkligt att köparen i efterhand skall underkänna den undersökning han först inte haft några invändningar mot. Det verkar dock som att du har mer detaljer i detta ärende, varför jag får be dig ringa mig. Glada seglarhälsningar! Johan Westman Jurist åt Sxk