Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Motorproblemer / privatköb

Jimmi Aakjær:

Hej Jeg er dansker og har lige købt en begagnad sejlbåd i Sverige som privatköp. Vi brugte köpskontrakten fra www.maringuiden.se til at gennemføre handelen. Jeg havde inden købet af båten besigtiget og prøvesejlet den. Båden og motor er årgang 1980, sælger fortalte i forbindelse med besigtigelsen at topstykket på motoren var skiftet i 1995. Jeg skulle selv sejle den til Danmark og nåede at sejle i ca. 5 timer inden motoren gik i stykker. Ved nærmere eftersyn viste det sig at topstykket var gennemtæret og defor måtte udskiftes. Reparationen kostede SVK 10000,- Jeg mener ikke at det er rimeligt at jeg skal betale regningen alene, idet der er tale om en skjult fejl/defekt som jeg ikke kunne opdage ved en almindelig gennemgang, samt at den opstod få timer efter overtagelsen. Hvad siger svensk lov om denne problem stilling Hvad er rimeligt i en sådan situation. Sælger har tilbudt mig SVKR 2000,- , jeg mener at 5000 (50%) er mere rimeligt. På forhånd tak! Med venlig hilsen Jimmi Aakjær

Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 18:47

Johan Westman:

Hej Jimmi! Du skriver att Du har besiktigat båten innan köpet. Viktigt här är om Du själv besiktigade båten eller om Du hade en besiktningsman som utförde besiktningen. TY ett fel av den typen Du råkat utför hade antingen upptäckts av en besiktningsman och då hade Du fått pruta, eller så hade han inte upptäckt felet och då hade det varit ett dolt fel, då Du haft att vända Dig mot säljaren. Du får ursäkta mig, men det är ganska små summor Ni tvistar om så jag råder Er att försöka komma samman och om så inte går, varför inte be Sxks skiljeinstitut lösa frågan, det är garanterat det billigaste sättet att få ansvaret löst, men Ni båda två måste vilja det. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk