Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Lurad?

Soile Nord:

Jag hittade en Oceanis 311 2000 till salu på Beneteau-klubbens anslagstavla. Åkte på visning, blev förtjust och skakade hand med säljarna om köpet enligt "ett standardavtal" på det begärda priset på 700.000,- samt betalade handpenningen. Efter 2 vk förhalning från säljarens sida (för upptagen för att svara på mejl eller telefonsamtal) skulle vi äntligen skriva på avtalet - som plötsligt innehöll en klausul som garanterade SÄLJARENS TILLGÅNG till båten efter slutlikviden (3vk+3långhelger/sommaren). Säljaren krävde också en deposition på 63.000,- av KÖPAREN för detta. Jag vägrade att skriva på. Säljaren hänvisade till vårt muntliga avtal. Samtidigt har säljaren fortfarande kvar sin gamla annons på anslagstavlan och har även satt en ny annons på en annan sida där båten "återigen" är till salu pga ”oseriös köpare”. Säljarens handelsbolag driver kursverksamhet ”segling för tjejer”. När jag ringde säljarens försäkringsbolag sa tjänstemannen att båten inte är försäkrad pga att premien inte var betald. Båten var inte slutstädad 26.5. när den skulle levereras enligt ovannämna ”skojar-avtalet”. 29.5.17.46 skickade säljarna ett nytt korrigerat köpekontraktsförslag till mig per mejl, där klausulen om säljarens tillgång till båten hade tagits bort, men paragrafen där säljaren åtar sig att utrusta båten seglingsfärdig är fortfarande en öppen fråga (datumet inte bestämt i avtalet). 30.5. 12.04 skickade säljarna ett nytt mejl där de sa sig söka nya köpare till båten pga att jag inte hade svarat till mejlet som kom dagen innan. I det senaste köpekontraktsförslaget från säljarna står att ”om köpet ej fullföjs senast den 5.juni förverkas handpenningen och kontraktet hävs. Handpenningen återbetalas ej”. Detta är alltså ett förslag från säljarna som ingen av parterna har skrivit under. Säljarna säger också att jag ska lita på deras ord att de löser lånet mot båten. Själv vill jag inte längre köpa båten. Några råd?

Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 21:37

Johan Westman:

Hej igen Soile! Du och jag har talats vid nu ett par gånger men jag vill ändå för att skingra ev tveksamheter för alla, konstatera att jag inte har givit några råd till motparten och jag är mycket noga med att inte ge båda sidor råd om ni inte vill att jag skall medla. MVH! Johan Westman
Soile Nord (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 21:37

Soile Nord:

Finns det fler jurister som jobbar åt Sxk? Ovannämnda säljare har flera gånger efter handpenningens betalning hänvisat (muntligt) till Sxk:s jurist och hans uttalanden om ”muntliga avtal”. De har också sagt att enligt Sxk:s jurist kan traditionsprincipen kringgås med ett lämpligt avtal. Vidare har de påstått att Sxk:s jurist har försäkrat dem om att banklånet mot båten inte behövs löses i samband med slutlikviden. Det kan man göra efteråt via Internet istället. Tänkte bara meddela dig detta ifall du råkar få ilskna samtal av presumtiva båtköpare som undrar vad du egentligen sysslar med… ;-) Mvh Soile Nord P.S. jag ringer till dig idag!
F Lindgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 21:37

F Lindgren:

Som en glad amatör utan djupare juridiska kunskaper skulle jag ge rådet: begär skriftligt, med mottagningsbevis, (brev eller mejl) att få handpenningen åter och ange en KORT tidsfrist. "Då något avtal om köp av..... inte har upprättats, begär jag att få inbetald handpenning (SEK...) återbetald. Är beloppet inte insatt på mitt konto nr... senast 2006-...., kommer juridiska åtgärder att vidtagas." Steg två blir att polisanmäla personen för bedrägeri (vilket borde inspirera till återbetalning). Glöm inte att dokumentera alla samtal och all korrespondens (med datum och klockslag) - det brukar kunna ge ett övertag senare i processen. Lycka till! F Lindgren
Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 21:37

Johan Westman:

Hej! Du har helt klart råkat ut för en oseriös säljare. Värt att notera är att om jag förstått din berättelse riktigt så är det ett bolag som säljer båten och då är konsumentköplagen tilläplig, vilket är till din fördel. Ett muntligt avtal är i grunden lika binande som ett slriftlig, dock med stora bevissårigheter. SOm jag ser det med den begränsade info du givit här behöver su inte vara bunden av avtalet.. Huruvida en polisanmälan verkligen gör nytta kan alltid diskuteras. Ring mig för fler detaljer. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk 08-716 54 81