Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Köpeavtal ansvar

Lars Åberg:

Har beställt ny båt hos båtfirma där vi överenskommit pris på nya båten samt inbytespris för min gamla. Fyra veckor efter köpekontraktets undertecknande, och en nu utförd besiktning kräver säljaren ersättning för en skada på masten vilken han upptäckt i efterhand. Någon besiktning av inbytesobjektet före eller i samband med orderns tecknande gjordes inte. Något som helst undantag för ev.felaktigheter etc.finns inte omnämt i köpeavtalet. Pris nya båten 1,3milj, inbytespris 500.000. Kan han nu i efterhand kräva 30.000 för rep av masten? Borde han inte gjort en besiktning före kontraktsskrivning? Vilket ansvar vilar på mej?

Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 00:33

Johan Westman:

Jag förutsätter att båten har sålts i befintligt skick. För att därefter kunna göra ett fel gällande måste (aningen förenklat) felet ha varit dolt. En köpare har en relativt betungande undersökningsplikt vid köp av begagnad lös egendom som en båt. Lite förenklat kan man säga att det en besiktningsman hade kunnat upptäcka vid en besiktning före köpets ingående, kan en köpare inte komma med i efterhand. Således av vad du har berättat tycker jag att om felet gick att upptäcka borde köparen ha sett det och kan således inte komma med det i efterhand. Glada seglarhälsningar! Johan Westman Jurist åt SXK