Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Inköp av ny båt , 3 frågor

Gunilla Ramquist, medlnr 745820:

Hej! Vi funderar på att köpa en helt ny båt. Båten kommer i så fall att byygas i Estland och levereras per bil till Stockholm. Vi vill ha båten levererad i maj 2008 men det svenska försäljnings/konstruktionsbolaget vill leverera hösten 2007 för att få en jämnare beläggning på varvet. Vi har för detta erbjudits en höstrabatt samt fri vinterförvaring i bolagets lokaler i Stockholm. 1. Hur ska vi säkerställa att båten övergår i vår ägo hösten 2007? 2. Enligt bolagets betalningsterminer skall sista delbetalningen av själva båten göras vid leveransen från varvet för vidareransport. Vi vill gärna se att båten har anlänt till Stockholm innan vi betalar det sista (så den inte hamnar i Moskva eller någon annan stans). Kan vi hålla inne den sista delbetalningen (c:a 1/3-del av båtens pris) eller en delsumma? 3. Efter sjösättning, riggning och slutmonteringar mm våren 2008 kommer vi att betala c:a kr 15.000:- för detta. Kan dessa pengar användas som någon sorts garantiförbehåll om inte utlovade leveranser fungerar som överenskommet? Vi tycker dock att denna summa är ganska låg i förhållande till hela båtens värde. Eftersom det rör sig om en stor affär och mycket pengar för vår del vill vi gärna ha ovanstående klart för oss innan vi skriver kontrakt och vore därför mycket tacksamma om Ni kunde svara oss. Gunilla

Erick (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 21:53

Erick:

Hej, Jag tycker att tidigare svar inte riktigt stämmer överens med verkligheten. Om man ser från det säljande bolagets sida så täcker de av sin risk genom att slutkunden betalar båten och de vår provisionen eller om man så vill mellanskillnaden. Inget speciellt konstigt i sig tycker jag. Att åka iväg och kolla båten vid fabrik gör att du som kund har accepterat båten redan där och får ta risken från fabrik till dig i större omfattning. Se snarare till att kontraktet visar att agenten/säljaren i Sverige tar fulla ansvaret för hela båten tills den är levererad till dig och därmed mottagen. Se till att alla berörda har försäkringar som täcker hela resan. Har du problem tag kontakt med ett försäkringsbolag i Sverige och se ifall de kan försäkra din båt på det sätt du ser risken. Om detta gäller Bavaria/Fabola båtar i Sverige kan jag säga att jag själv gjorde en grundlig genomgång av samma anledning som frågeställningen. De har visat på mycket god service både under och efter leveransen. Ditt avtal följer gängse svenska båtavtal så där blir det ingen skillnad mot annat bolag i Sverige. Lycka till !
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 21:53

Stefan:

Hej! Tanken med förskott är att de så långt möjligt ska följa varvets utlägg så att varvet slipper låna pengar i bank. Det tjänar både köparen och varvet på. Förskott ska man betala mot någon form av säkerhet (normalt en bankgaranti som köparen förståss får betala). Denna säkerhet/garanti ska vara giltig ända tills att leverans verkligen har skett (fasta datum är inte bra vid t.ex. en leveransförsening). Pantbrev/fartygsinteckning kan också vara en modell då varvet har båten som säkerhet. Det går aldrig att säkerställa att ni får båten hösten 2007. Den är säljarens ända tills den är fullt betald och ni har tagit den i besittning. Däremot kan man säkra förskottsbetalningarna via en tredje part (=bank). Varför inte ta emot båten ("tradition" måste alltså ske) hösten 2007. Överenskom att ni har en option på riggningen. Det är säkrast om "förvaring" sker hos annan part än säljaren. Stefan
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Utan att vara jurist och vis av erfarenheter från flera affärer hade jag gjort så här: Jag skriver kontrakt på båten, betalar 1/3-del och senare ytterligare 1/3-del. När båten är klar till hösten reser jag till fabriken och besiktigar båten (kontrollerar allt ytterst noggrant!)- även allt som senare ska monteras. När allt är OK betalar jag resterande 1/3-del. Jag övervakar lastning och ser till att allt kommer med. Försäkrar båten. Frakten hem, vinterförvaring och riggning etc ombesörjer och betalar jag själv. Köpesumman ska härigenom reduceras betydligt. Just frakter etc brukar företagen ta hutlöst mycket betalt för jämfört med direkt betalning till transportföretagen. Jag skulle aldrig våga ha kvar båten hos säljaren varken utomlands eller här hemma. Alla nya båtar har några fel så besiktning måste vara mycket proffsig. Läcker båten uppifrån, undertill, fungerar allt elektriskt, finns allt till riggen med osv. - listan kan göras mycket lång. Det är oftast mycket besvärligt att i efterhand reklamera.