Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Handpenning vid avbrutet köp

Jim Bruno:

Hej, om jag har sålt en båt till en person och handpenningen är betald till mig och personen drar sig ur köpet - vad gäller då med handpenningen? Hur mycket av handpenningen måste betalas tillbaka till den tänkta köparen? Är det inte så att jag kan hålla inne handpenningen tills jag vet hur mycket extra kostnader jag drabbas av vid en nyförsäljning och lämna tillbaka mellanskillnaden? Köparen skulle slutbetala vid leverans som skulle ske vid bryggan efter sjösättning och påmastning. Köparen ringde dagen innan sjösättning och sa att han ångrat sig. Priset på båten är 27 000 SEK och handpenningen jag fått är 5 000:- Jag kommer ju att få annonsera igen, betala båtplats under sommaren/tills båten säljs och ev ett extra kranlyft. I ett tidigare nummer av På kryss skrev Hugo Tiberg om detta men jag kan inte hitta det numret just nu. Finns det upplagt gamla artiklar på webben? Mvh, Jim

Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 00:50

Johan Westman:

Huruvida handpenningen skal återgå eller ej är till övervägandedel beroende på vad som står i kontraktet. Ser du tex i Sxks kontrakt så finns det två olika alternativ. Antingen är det en handpenning elelr så är det en delbetalning. Mellan dessa två uttryck förekommer ganska ofta en begreppssammanblandning som är olycklig. SÅ för att kunna bevsara din fråga behöver jag veta vad som står i kontraktet. MVH! Johan Westman jurist åt Sxk
Stephanie (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 00:50

Stephanie:

Det är praxis att om ett köp inte fullföljes enligt köpeavtal så är erlagd handpenning förverkad och kan behållas av säljaren. På sidan 2 i SXK Köpekontrakt framgår detta i texten. Ska annat gälla så ska det klart framgå i köpeavtalet. Har man bara lämnat ett enkelt kvitto på erlagd handpenning utan angivelse på köpesumma och leveransdag mm så är förhållandet mer oklart.