Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2021-06-22 - 16:44
Köpa båt i England

Lola Svensson:

Vi har hittat drömbåten i England (Nauticat 521) och skall åka över nästa vecka igen med en svensk besiktningsman. Vad bör man tänka på? Vad jag förstår så kommer jag att betala till en mäklares konto i England som "håller" mina pengar tills hela affären är avgjord. Vi har kommit överrens om att 20 000E skall reserveras till ev. osmosis och/eller andra allvarliga fel som upptäckts då båten levererats till Sverige (vi seglar hem till Sverige med nuvarande ägaren) och vi då gör en mer grundlig undersökning av båten när hon fått lov att torka ut på slip. Handelsbanken i Sverige har godkännt lånet men "kan" bara betala ut till ett svensktorganisationsnummer/personnummer. Har surfat och ser att det finns företag som förmedlar tjänsten i Sverige men tar då 2% av beloppet (ca 40 000sek i detta fallet). Det känns väl mycket. Någon som har haft erfarenhet utav detta problem och hur har ni i så fall löst det? Lite intressant att förmedlingsföretaget sammarbetar bl.annat med Handelsbanken. Hur går man tillväga juridiskt sätt. Kan man på ett korrekt och bra sätt utföra affären själv och vilken pappersexercis krävs i så fall. Eller är det "värt" 40 000 att anlita en förmedling? Båten har tidigare varit i Svensk ägo, och då förmodligen registrerad i Sverige. Har ställt frågan till Transportstyrelsen men inte fått ett riktigt svar utan bara hänvisning till deras hemsida. Tacksam för all hjälp jag kan få. Med vänlig hälsning Lola Svensson

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Gratulerar till att även du upptäckt att båtar börjar bli billiga i England. Konstigt att Handelsbanken (din bank?) inte givit dig alternativet att tillfälligt höja din kreditlimit på ditt kreditkort - annars ett ganska vanligt alternativ. Annars så kostar en s k EU-överföring inte så mycket som du nämner. Om båten=fartyget är registrerat i England ska det föras ut ur deras register före leverans och flaggas om till svensk (tag med svensk flagga o aktuella gästflaggor): Även om båten inte är ett fartyg ska den registreras här eftersom den kommer att seglas utanför Scandinavien. Glöm inte gällande försäkring och alla båtpapper.
Lola Svensson (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Lola Svensson:

Tack Lennart för ditt inlägg. Handelsbanken gav avslag på lånet (drog tillbaka sitt lånelöfte) då det var fartygsregistrerat och de ville ha en större säkerhet. Om det skulle vara en "vanlig" segelbåt så skulle det fungera som ett reguljärt lån för bil, båt, husvagn m.m. (belopp runt miljonen) Fick pratat igenom det och lägger en stor del av lånen under vårt hus. Tror inte riktigt att det vore möjligt att höja kreditlimiten på våra kreditkort till 2 miljoner och räntan vore nog inte den bästa i så fall. Har kollat försäkring med Pantenius, de har inget problem med att båten inte är mätt och inregistrerat på transportstyrelsen inför hemseglingen av båten, går bra att försäkra ändå. Mätningen gör vi i Sverige, alla båtar (över 12mx4m) skall mätas in. Om de varit registrerade i sverige tidigare kostar mätningen halva ordinarie priset. Det går inte att registrera in båten i sverige utan mätningen. När transportstyrelsen fått in alla papprena är det inte någon handläggningstid att tala om utan de registrerar omgående. Skall absolut packa ner svenska flaggan och gästflaggorna för hemvägen, hade faktiskt inte tänkt på det innan. Vår nuvarande segelbåt Irwin 37' ketch (som nu mer är till salu) har vi registrerat in i fartygsregistret, tror det var 03 eller 04 inför vår seglig till medelhavet. Men vet inte om det vart nödvändigt, många hade papper från SKK som verkade fungera bra(?) Nu blir det verklighet. Hemsegligen skall bli jätte spännande.