Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 16:05
Wallasvärmaren låter illa

Gunnar Österlöf:

Min wallasvärmare låter och "gnäller" från skorstenen ibland.Ljudet påminner mest om en uggla. I och försig ganska trevligt, men kan ibland vara direkt störande. Har också hört det ljudet från andra båtar med vallasvärmare. Jag har plockat ner brännare och bytt veke m.m. Kan någon tala om varför värmaren låter på detta vis och vad man kan göra åt det?
Mvh Gunnar Ö

Hasse Svedberg… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:48

Hasse Svedberg medl 284511:

Det vanligaste felet är att det är för rik bränsle/luft-blandning. Det kan antingen bero på att returslangen inte har fall hela vägen till tanken eller att veken i brännaren är för hög. Pröva med att ta bort ett litet skikt på vekens undersida så att den blir lägre.

Ha en varm och skön helg!
Hasse S
Åke Rude… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:48

Åke Rudelöv:

En annan vanlig orsak till att värmaren låter på de mest konstiga sätt är att brännkammaren är igensatt. Inuti brännkammaren är det en massa små hål och dessa kan sota igen. Montera ner veken och ta bort brännkammaren. Ta sen fram en tandborste och ev en liten vass pryl och rensa alla hål och sota ur hela brännkammaren. Detta fick jag göra på min wallas ca vart annat år.
Hälsar
Åke Rudelöv
Henrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:48

Henrik:

Hej, jag "bänkkörde" min Wallas i höstas och när tanken var för högt placerad vilket ger dåligt fall på returbränslet så fick jag liknande ljud vilket sedan helt försvann när jag placerade värmaren högre i förhållande till bränsletanken och rätade ut returbränsleledningen.
P-G Wiklund (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:48

P-G Wiklund:

Vart kan jag köpa överhettningsskyddet som sitter på utluftssidan i värmaren ett mekaniskt typ bimetallsbrytare med återställning.
Tack för svar P-G