Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 20:50
Vinterförvaring i sjön

Magnus Thölén:

Hej,

Vi bor i göteborgsområdet och funderar på att förvara båten i sjön i vinter. Jag undrar då hur jag bör hantera frysrisken i sjövattenventilerna. Ett tips jag fått är att lämna dem öppna, detta skulle då förhondra att de fryser sönder. Någon här som vet om det stämmer? Jag undrar också vad försäkringsbolagen säger om det, får man inte kraftiga avdrag på ersättningen om båten sjunker pga att slangen vid en öppen ventil sprungit läck när båten ligger i hemmahamn? Ett annat alternativ är ju att fylla ventilen med glykolblandning och sedan stänga den. Jag skull dock säkert oroa mig för att glykolen inte kommit åt överallt, så det känns inte heller 100-procentigt. Det enklaste vore ju givetvis om det fungerar med öppna ventiler, men jag är lite osäker.

Tacksam för alla tips och synpunkter.

MVH
Magnus

Stålmanen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 01:29

Stålmanen:

Fyll ventilen och genomföringen med konsistensfett, stäng sedan ventilen. Har själv god erfarenhet med denna metoden sen flera år.
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 01:29

Lars:

Om man har en stängd kulventil, så är den nästan säker att den spricker om det fryser. Den typ som jag använder har möjlighet att tappa ur vattnet ur kulan när ventilen är stängd. Detta just för att undvika sprängningen. På min tidigare båt hade jag inte sådana ventiler, och jag hade båten i sjön under ett antal vintrar. Jag hade alltid ventilerna öppna och hade aldrig någon slang som sprack. Slangar är ganska elastiska, så risken är nog inte så stor att de fryser sönder.

Försäkringsbolagen brukar över huvud taget ta en betydligt högre självrisk om man har kvar båten i vattnet över vintern.

Svårigheten som jag ser det med glykolblandning är att veta om glykolen kommit enda ner till ventilen och att den inte kommit så långt ner att där inte finns någon glykol kvar i ventilen när man stänger den.
Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 01:29

Ernst Blixt, medlem i BTN:

På Kryss har haft en artikel om "Båten i sjön året runt" av Jonas Ekblad i nummer 9/2002.

Kopia av artiklar kan beställas på www.sxk.se + Artikelregister.
per (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 01:29

per:

jeg har hatt tre båter liggende i sjøen i de siste 20 år uten problemer. Det er meget vanlig i Oslo å la båten ligge i sjøen. Lav en sterk glykolblanding og hell i vask toalett m.v mens ventilen er åpen. Dette fortrenger sjøvannet. Steng ventilen mens du heller.

Det er sjelden at det fryser inne i båten, varmen fra vannet gjør at det blir tørt og holder jevn temperatur inne!
Arthur Johansen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 01:29

Arthur Johansen:

I Norge er det veldig vanlig å ha båten liggende i vatnet på vinteren - har selv gjordt det de fleste årene siden 1985.
Man bruker en boblehavn anlegning dvs. enten slanger med hull på bunnen som drives av en luftkompressor slik at man får bevegelse av vannet ved luftbobler alternativt bruker senker man proppeller i vannet som beveger vannet.

Da legger ikke isen seg rundt båten og det er heller ingen problem med ventilene ombord.

Har alltid disse stengt når jeg ikke er ombord på vinterstid.

Forsikringsmessig er det heller ingen problem hvis man har disse løsningene.