Hoppa till huvudinnehåll
Sivert Jonsson
Senast inloggad: 2013-11-26 - 13:56
Vinter i Vattnet

Sivert Jonsson:

Hej, någon som har tips på vad jag skall tänka på om jag vill ha båten i sjön över vintern? Dels en segelbåt och dels en motorbåt. Det jag vet är försöka hålla isfritt runt båten, helst ha någon svag värme eller luftfuktare igång, kolla skrovgenomföringar, slacka riggen(?), lyfta ur dynor och textilier etc. Skall man hälla glykol i toa och handfat? Köra glykolblandning i motorn? Annat? Bästa hälsningar, Sivert J

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, SXK-BTN. :

Hej Sievert. Ovanför frågorna finns länken: "Sök bland frågorna" Klicka på den och skriv in ett lämpligt sökord, t ex vinter. Där finns kanske några användbara svar. Du skriver om luftfuktare, det som eventuellt är användbart är luftavfuktare. Mer tips finns till vänster på denna sida under länkarna Båtteknik + Miljö. Mvh Ernst.
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Kika lite här på hur jag gör med min båt; http://www.lundgren.nu/Tips/Vintersegling Min "metod" bygger på att jag också snabbt och lätt skall kunna använda båten på vintern. Men den går så klart lika bra att använda även om man inte skall använda sin båt. Mvh. / Thomas.
Gunnar Silins (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 22:51

Gunnar Silins:

Många (bl.a Thomas Lundgren) förespråkar olika slags uppvärmning för att gardera sig mot frysskador. Min båt tillbringar nu i år sin 17-e vinter i sjön (Stockholm) och jag är fortsatt motståndare till att göra mig elberoende. Murphys lag säger att den gången det blir strömavbrott av en eller annan anledning (brygg-el brukar ju vara rätt lömsk)kommer det att ske en natt i januari när termometern visar på -15 eller mindre. Då fryser saker fort! SMS-larm i all ära - men man måste vara säker på att kunna inställa sig inom några timmar dygnet runt under hela vintern. Jag kan inte garantera det i alla fall. Man får inte glömma att oddsen är gigantiska - mig veterligen finns INGET försäkringsbolag som ersätter frysskador. Man får ta alla kostnaderna själv om båten sjunker pga en sprängd genomföring! Min filosofi under alla år, och även framledes är att vara oberoende av ström. Visst det blir litet mer pyssel om man använder båten. Men det går att minimera detta med förberedelser och miljönackdelarna med litet glykol uppvägs kanske av i det närmaste obefintlig elförbrukning. Vår klubb tar dessutom 2.-/kWh så årskostnaden för en uppvärmd båt är inte försumbar. Att låta båten frysa fast är inga problem precis som Thomas skriver. Under förutsättning att inte isen rör sig av vind eller ström. Något litet bottenfärg skavs bort runt vattenlinjen ibland, det är allt. Vinter 95-96 satt hon i 70 cm is! Angående fukt - min båt töms inte på något. Allt är kvar, dynor, sängkläder, böcker, sjökort, stapelmatvaroror, ja allt som inte fryser sönder eler ruttnar. Inga problem med mögel eller fuktskador. Men det krävs mycket god ventilation!
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Observera att jag inte heller litar på elen. Strömavbrott förekommer varje vinter. Därför har jag dieselvärmaren på termostat som startar då elen inte finns eller då elvärmen inte klarar av att hålla temperaturen över 5 grader. Sen är det upp till var och en att fundera på hur man vill göra. Jag säger inte att någon annan metod är fel - men jag gillar av en händelse min metod. :) Mvh. / Thomas.
Stephanie (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 22:51

Stephanie:

För att hålla kontroll på luftfuktigheten inuti båten så skaffa en fuktighetsmätare (hygrometer) för några hundra. ex Claes O. eller Jula. Ett beprövat sätt att hålla nere fuktigheten är att göra en egen "torrboll" med sommar-vägsalt (spann+durkslag). Har man tillgång till elström så skaffa en liten avfuktare för drygt 1000-lappen. Den drar kanske 200w och ger därför även lite värme förutom att den avfuktar luften till lämplig nivå (50-70%). Placeras i diskhon så rinner vattnet lätt ut alt avrinning genom hål för logg-givare. Avfuktare kan också automat-styras. Vid avfuktning bör ventilationen inte vara så stor.
Lars Fj (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 22:51

Lars Fj:

Hej! Blev lite full i skratt då jag läste Lennarts förslag om att man kan ta avrinningen från avfuktningsapparaten till hålet för loggivaren. Gjorde jag det, ja då skulle inte luftfuktighet vara mitt problem, snarare en allomslutande fuktighet. Jag har nämligen båten i vattnet. I hålet för loggivaren har jag en dedikerad plugg. Den vill jag inte rycka ur. Dock gör jag det då och då under segelsäsongen, för det växer så illa på loggivare och allt annat i vattnet här på bästkusten. God fortsättning på 2009!