Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
vinter i sjön - frostskydda backventil

Johan Strömbäck:

Av olika skäl har jag valt att ha båten i sjön på vintrarna och det har fungerat bra, även den senaste vargavintern. Kranar vid vattenintag och -utlopp brukar jag inifrån fylla med frostskydd eller blåsa med luft innan jag stänger kranarna. Inför denna säsong har jag installerat en däcksspolpump och den tar sitt vatten från samma bordgenomföring som toan tar spolvatten genom en t-förgrening. För att eliminera risken att spola däck med det vatten som finns i toaskålen (och vice versa) har jag i båda förgreningarna monterat backventiler. Det är länge kvar till nästa vinter men tanken slog mig: Hur ska jag nu kunna blåsa luft / frostskydd ner till kranen då jag har permanentmonterade backventiler på den förgrening i metall som är direktmonterad på kranen? Hoppas på kloka idéer!

Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Ett sätt är att byta bottenkranen till "T" kran med T kula. I stängt läge kan inte vatten bli stående i kulan samt att vatten i rör o slangar rinner ut. I ditt fall med backventiler får du blåsa i "T". Om kranen sitter på motor sidan, får man i stängt läge uttag för dränering och en spolslang anslutning när saltvattnet skall sköljas ur. se bild
Bifogade filer
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Johan, Jag ser ingen annan lösning att du får antingen bygga om och sätta in ett T-stycken och en kran till som du har just bara för att blåsa rent eller hälla i glykol. eller Så får du varje vinter ta dig omaket att lossa backventilerna och blåsa rent eller hälla i glykol innan du återmonterar dem efter att du har tömt slangen efter backventilerna på vatten. Mvh. / Thomas.
Johan Strömbäck (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 17:34

Johan Strömbäck:

Tackar för goda råd - en följdfråga blir: På senare år har jag frångått både gängtejp såväl som lingarn o olja och anävder kemisk gångtäning (Loctite, minns inte numret men det är en röd flaska som man trycker på en bälg i botten, ser lite konstig ut). Den går att lossa, särskilt om man värmer lite. Men hur pass mycket och väl måste man rengöra gängorna för att kunna återanvända samma delar med ny loctite på gängorna? undrar Johan