Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
VINKLAR OCH SKOT

Peter:

Vilken är den normalt sett snabbaste bogen att segla på? Halvvind eller "lindrig" kryss? Någon annan? Hur vet man då man har skotat på det mest optimala sättet då det inte finns "skvallerbyttor" i seglet? Kanske dessa frågor är för enkla för forumet...?

Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 18:02

Hasse Svedberg:

Frågan är inte för enkel utan snarare för svår. Om man tänker på alla parametrar som är involverade i båtens framdrivning och där man måste optimera dessa för att på varje vindstyrka/vindriktning få båten att gå så fort som möjligt.(När det gäller vindriktning antar jag att du menar riktningen relativt båten/seglen (AWA), vilken även den
varierar med höjden.)

Jag har nog en känsla (stöd av viss mätning) att min mastheadriggade båt gör bättre fart med vinden in för om tvärs (45-60° AWA)än kring 90°. Det beror bl.a. på att vid samma sanna vindhastighet (TWS) seglen ju faktisk ser en högre vindhastighet tack vare tillskottet från båtens fart. Det är också oftast enklare att skota seglen optimalt vid bidevindsegling än på halvvind pga att skotpunkten på normala skotskenor (även vid skotning i relingslisten)i det senare fallet inte medger en bra skotning av stora försegel. Mycket av den framåtdrivande kraften spiller ur i seglets överdel eftersom sseglet får aldeles för stor twist.

Kan dessa tankar vara något att börja diskussionen med?

Hasse S

Drevert (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 18:02

Drevert:

Justerbara suggor till skotlinorna på en masthead är användbart när vinden öppnar. Då får man ut akterliket en bit från båten och det ger mer fart.