Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Vingköl

Llennart Lundström:

Är spekulant på en Scanner 38 med vingköl. Vilka nackdelar har en vingköl jämfört med en konventionell köl? Fördelarna är ju helt klart grundgåendet, men hur fungerar det med vingköl i praktiken. Tacksam för era erfarenheter
/Lennart

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Ska du inte ägna dig åt kappsegling med optimala kryssvinklar så välj gärna vingköl om inte den är extremt grund dvs mindre än 1,65 m. Är den närmare 1.80 så kan du gå kanalvägen till Medelhavet. Ytterligare en fördelar är att båten blir lägre vid upp-pallning och att den står stadigare om du tänker måla botten i tidvattenområden...

En förutsättning är givetvis att vingens utformning är rätt avseende på motstånd,lyftkraft mm. Jag har sett exempel på att man helt enkelt monterat en kraftig plåt under avkapad köl och det var inte så lyckat...
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:58

Lars:

Om man tänker efter så ser- och fungerar en vingköl som ett danfortankare. Skulle man köra på grund på en snadbank eller en lerbotten och man får hjälp av en annan båt att bogseras loss kommer båten att tippa lite grann och kölen gräva ner sig i botten. Dett sker oberoende om man drar den framåt eller bakåt. Försöker man i stället att luta båten, så ökar också djupgåendet. Den enda chans som jag ser det att komma loss är att få fast en lina långt ner på kölen, så om man dra bakåt så lyfts akten upp och hindrar därmed vingen att gräva ner sig.

Man kan kort säga att om man kört på grund med en vingköl, så blir man sittandes där!
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:58

Hasse Svedberg:

Lars! Är det du skriver från egen erfarenhet eller har du någon referens till det de skriver?
Tord (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:58

Tord:

Lennart har du ritningar eller tips på hur man skall utforma dessa vingar på kölen.
Tacksam för svar
Lennart Lundst… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:58

Lennart Lundström:

Lars
Ankarteorin har jag svårt att att till mig...Vet inte om du själv råkat ut for 'danfort effekten' men det för mig låter det som en ren teori.
Vad jag var ute efter var om det finns någon med erfarenhet av att segla en båt med vingköl och kan jämföra dess för och nackdelar med en konventionell köl.
/Lennart
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:58

Lars:

Jag erkänner att 'danfort effekten' är teoretisk, men för min del är den så trolig att jag undvikit att köpa en båt med vingköl. Det har hänt vid några tillfällen att jag legat i en hamn med lerbotten och vattnet sedan sjunkit under natten vilket gjort att det varit mycket svårt att komma ut.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:58

Hasse Svedberg:

Jag har sett båtar i engelska hamnar vid ebb djupt sjunkna i lera, både med dubbelköl och enkel. Tyvärrr så djupt sjunkna att det inte gått att avgöra om någon hade vingköl. En vingköl sjunker troligen inte lika djupt. Det är aldrig något problem med lyftkraften när vattnet stiger.
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:58

Stefan:

Men hallå...! Vingköl sattes på R12:or för att kunna få ett större djupgående och därmed bättre kryssegenskaper när båten kränger. Vingarna var även något nedvinklade och definitivt inte lämpade för sliptagning. Man fick alltså ett större djupgående under segling utan att R-Regeln "såg" detta. Hela idee´n är ju att vara en "Rule-Cheater" som så mycket andra tricks, på idag nästan utdöda konstruktionsklasser typ "R-Regeln", IOR m.m.

Jag förstår överhuvudtaget inte varför "vingar" har monterats på "vanliga båtar". Vill man ha en större massa i kölens nedre del så är det mycket bättre att förse den med en strömlinjeformad bulb. Syftet kan vara att minska djupgåendet framförallt på "semesterbåtar" och eller att öka kölens rätande moment så att båten blir styvare eller så att man kan öka segelytan.

Nu är ju visserligen vingarnas utformning på "vanliga båtar" mer av karaktären "bulb"...men varför.. Övertygad att det mer handlar om "Magi&Marknadsföring" än praktisk nytta för båtägaren.

mvh
Stefan, Tekniska, Sörmlandskretsen









Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:58

Ulf Bergenlid,SXK båttekn.nämnd:

Vingkölens funktion beskrivs bl.a. i "Principles of yacht design" av L. Larsson och R. Eliasson, sid. 107 -110.