Hoppa till huvudinnehåll
lassepe
Senast inloggad: 2024-04-21 - 10:13
Vindroder tips önskas

Lars Persson:

Jag planerar att köpa ett vidroder till en 37 fots segelbåt. Är det någon som vet om pendelsystemed är bättre än direktverkande. Tar det lång tid att trimma in systemen, när fungerar de bäst och när fungerar de sämst.
Lars P

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Lars,

Jag har kikat lite på vindroder under flera år och i princip =ALDRIG= hört något tala sig varm för något annat än pendelroder. I alla fall är det ingen tvekam om att den dag jag köper ett vindroder så kommer det att bli ett pendelroder.

Min erfarenhet är att, ett korrekt monterat pendelroder, är mycket lätt att trimma in. Det tar max några minuter i ojämn vind och ännu mindre i stabil vind.

När de fungerar bäst - bidevind
När de fungerar sämst - plattläns

Därimellan går det ifrån bäst till sämt allt eftersom vinden kommer in mer akterifrån. Värt att sägas är dock att dagens vindroder på de flesta båtar och vid de flesta installationer även klarar en hård slör utan problem. Att länsa är dock inte alltid att rekommendera.

Mvh. / Thomas.
Johan Prison (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 13:52

Johan Prison:

Hej Lars!

Jag har också kollat vindrodermarknaden. De flesta rekommenderar Monitor eller Sailomat. Bägge är pendelroder. Själv har jag köpt en Sailomat, som jag skall montera på min Najad 34 i vår. Den svenska konstruktören, tillverkaren och säljaren Stellan Knöös i USA har bra hemsida, infomaterial och svarar gärna på alla frågor.

Hälsningar
Johan
pirum (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 13:52

pirum:

Utan tvekan är ett pendelservo det bästa då denna princip genererar tillräcklig kraft. Mer ju fortare båten rör sig. Vilket fabrikat som är bäst är det nog svårt att avgöra. Jag har haft ett monitor som var mycket lätthanterligt och fungerade utmärkt. Nu använder jag ett Aries som är mycket krånligare att fälla ner.
Klas Ekström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 13:52

Klas Ekström:

I ett av 2004 års nummer (4) av Segling behandlas vindroder. Artikelförfattaren installerar ett pendelvindroder av märket Cape Horn (från Kanada) på sin båt. Dessutom innehåller artikeln en sammanställning av vindroder på marknaden.

En av slutsatserna i artikeln är att man bör ha både autopilot och vindroder.

Vissa vindroder, bl.a. Cape Horn, kan också utnyttjas för att förstärka kraften från autopiloter. På så vis kan man komma undan med en mindre autopilot än vad som annars hade krävts.
Lars-Anders We… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 13:52

Lars-Anders Westlin, SXK-Stockholmskretsen, Tekniska Kommittén:

Yachting World har gjort en sammanställning av vad båtägarna i ARC-rally över Atlanten tyckte om sina vindroder (plus en del annat). Du kan hitta sammanställningen på adress: http://www.ybw-directory.com/arc2002/arc1.jsp

Det intyck jag själv fått av olika vindroder är att Monitor är det mest gedigna. Det arbetar ju också enligt pendelservometoden vilken är att föredra eftersom rodret styrfunktion blir förstärkt. Om du vill se Monitor-rodret som marknadsförs det bl a av Sjösäkerhetskompaniet (www.ombordinnan.se). De brukar också ha ett Monitor-roder på Älvsjömässans båtutställningar.


  Klicka för bild eller dokument