Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Vilken slip/polermaskin....

Hasse:

Hej alla.
Efter att läst den här intressanta artikeln:
www.scampiforbundet.se/tips/blanka_fribord/blanka_fribord.htm

Så blev jag sugen att prova själv, men vilken typ av maskin använde killen i artikeln?
När jag hittade Abralons Polerkit så stod det på ett produktblad att polermaskinen bör hålla sig inom 1700/1800 i varvtal, och att det ska vara en oscillerande maskin.
Vilken oscillerande maskin finns det som varvar så lite, och har ett huvud på 150mm?
Är oscillerande samma som en exenterslip?
Kan tänka mig att lägga ut 1000-1500:- på en maskin.
Har någon provat detta polerkit?

Om någon har erfarenhet av polering så dela gärna med dig av dina upplevelser och vilken maskin som du använt.
Lämna gärna märkesförslag på olika maskiner som är användbara.

Vore tacksam för svar.
Hasse.

Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 07:21

Seawolf:

Jag tror helt på att det går att använda abralonet med blomspruta (eller fönsterspruta).

Jag använder varje år en polercreme från Errbee, typ 103, som till skillnad från vanlig polish emulgerar i vatten. Därigenom löser den både vattenlöslig och fettlöslig smuts bra.

Jag kladdar på c:a en halv äggkopp med polercreme på en skumgummihätta per längdmeter båt, och håller ytan våt med fönstersputan i ena handen och kör PEX:en på mellanvarv med andra handen. Det svätter lite men det går väldigt snabbt. Var tredje meter båt pausar jag och spolar bort resterna med högtrycksspruta.

Att polera 10 meter skrov på båda sidor på detta sätt går på under 2 timmar.

Dagen därpå, när det är torrt, vaxar jag ytan direkt för hand.

Men Abralonmetoden är säkert ännu bättre på ett fult skrov, fast man nog inte skall köra så varje år. Då kan polercrememetoden vara lämpligare.
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Om plastyror är fula så ska just den fula delen bort. Detta är oxiderad gelcoat, smuts o gammal vax mm.
Håller man enbart på med rubbing etc så återkommer "fulheten" eftersom oxiden kvarstår.
Abralon o liknande är alldeles utmärkt med hjälp av PEX-masin o blomsterspruta. Kramar man ur sliprondellen i en hink vatten med jämna mellanrum så förstår man hur mycket skräp som finns i ytskiktet. Finheten på slipdelen ligger på 1000, 2000 (motsv Autosol) och 4000. Därefter polish o vax. Detta ersätter eller i varje fall uppskjuter i många fall lackering av plastytor. Lycka till!
Hasse (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 07:21

Hasse:

Tjena grabbar.
Kul med svar.
Men vad menar Ni med PEX-maskin? Är det någon speciell maskin?

Håller den ett varvtal på 1700/1800 och är oscillerande?
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 07:21

Seawolf:

PEX är egentligen ett modellnamn från ett visst fabrikat av en så kallad 'excenterslipmaskin'

Sådana säljs av många. För att använda den för våtslipning skall den vara dubbelisolerad och man skall använda ett jordfelsskydd (finns att sätta på skarvsladden).

Man skall ha en varvtalsstyrd modell för att hitta lagon fart. Om man dessutom vill ha den för kraftigare slipning i andra sammanhang, bör den ha stor effekt och högt maxvarv, samt ha uttag för dammsugarslang så man kan bli av med slipdammet direkt.

Men för abralon eller våtpolish duger låg effekt och måttligt maxvarv.

Exempel på en sådan billig maskin kan vara Claes Ohlson 30-8624, för 199:- (har inte provat denna)

En PEX 400 där kostar 895:- (30-8699)
Hasse (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 07:21

Hasse:

Seawolf.
Då vet jag.
Den där PEX:en för 895:-, går alltså utmärkt att använda till Abralons polerkit. Jag tyder din text så iaf.

Tackar för svar.