Hoppa till huvudinnehåll
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22
Vilken kraftvinst i taljan?

Ernst Blixt, sekreterare i BTN. :

Linor, block och taljor. Rapporten hjälper läsaren att bedömma den verkliga kraftvinst man kan få ur en talja, till skillnad från den optimistiska, "teoretiska" kraftvinst som tillbehörskataloger kan uppge. Adress: www.sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + Rigg.

Bifogade filer
Curt Norstedt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:18

Curt Norstedt:

Viktig rapport för seglaren: Satsa inte pengar på dyra block och linor i flerskurna taljor för olika ändamål såsom skot och bomnedhalare. Klena lindimensioner och stora skivor är viktigast för en effektiv kraftöverföring. Varje skiva har en verkningsgrad och med många skivor i taljan blir den slutliga kraften mycket lägre än man skulle tro. Jag tror mig ha läst för länge sedan att den inre friktionen i en belastad lina är betydande när den löper över ett block, ju mindre block och ju grövre lina desto större förlust. Och ju högre belastning desto större inre friktion. Förmodligen finns det mer kunskap om problemet hos tillverkarna av linor.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:18

Seawolf:

Taget ur deras katalog. SJälv valde jag att byta från 6-skuret storskot utan kullagerblock till 4-skuret med kullager, och den subjektiva effekten blev ungefär som katalogdiagrammet förutspår, nämligan att man får ungefär samma praktiska kraftvinst i båda fallen. Så det blev lyckat, för den stora fördelen med fyrskuret kullagrat är att storskotet även i lättvind rinner ut när man lättar på det, och bara 2/3 av linlägnden hanteras.
Bifogade filer