Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 16:27
VHF utan licens.

G.C.:

Har köpt en båt med VHF installerad. Vilka regler gäller om jag inte har någon licens för att använda den?. Jag måste väl ändå få använda den för att lyssna på väderrapporter och vid ett eventuellt nödläge?. Vet någon vad som gäller?.

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Gc
Först skall du ha tillstånd för apparaten, anmälan skickas till Post och telestyrelsen som också ger dig en anropssignal. Två, du måste ha certifikat för att använda VHF stationen, du läser en kurs och gör ett prov. Tre, vill du kunna koppla upp dig till allmänna telenätet måste du ha ett abonnemang hos Stockholm Radio, del tre är inte obligatoriskt, men bra att ha. Här kan du läsa mer http://www.stockholmradio.com/show.php/15471.html
Hälsningar Ove
Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 18:17

Ernst Blixt, medlen i SXK-BTN.:

För säker information se Stockholm Radio på Internet:

http://www.stockholmradio.com/ + länkarna VHF ombord + Certifikat och tillstånd.


Björn J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 18:17

Björn J:

Det ät fortfarande tillåtet att lyssna på alla frekvenser som finns i etern i Sverige, alltså tillåtet att lyssna på VHF radion utan licens, men du får inte sända!

Ernst Blixt, s… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 18:17

Ernst Blixt, sekreterare i SXK-BTN.:

Det Björn J. skrev i sitt svar 04-07-08 avviker från uppgifter från Stockholm Radio som finns i svaret 04-06-30.

Därför skrev jag till berörd myndighet, Post- och Telestyrelsen, PTS, för klarläggande och fick följande svar 04-07-20 från PTS:

" Hej,

Det var en märklig tolkning! Det kan möjligen ha sin grund i att tillstånd krävs för användning av radiosändare, inte för enbart innehav. Tanken bakom detta är att man ska kunna inhandla sändaren och även ha den hemma i förvar om man t.ex. inte har fått båten i ordning. Men att installera sändaren i båten (med antenn, elförsörjning etc.) och ha den färdig för bruk måste nog innefattas i begreppet användning.

Tidigare krävdes uttryckligen tillstånd även för innehavet men det har ändras till följd av EUs regler, vilka främst vill underlätta den fria rörligheten av varor och därmed göra det lättare just att kunna inhandla grejor.

Gunnar Wilson
Mobil radio "


G.C. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 18:17

G.C.:

Jag får tacka för informationen. Jag har nu erhållit mitt tillstånd från PTS. Jag har även läst igenom kurslitteraturen och kommer att avlägga prov så fort det är möjligt. VHF känns som en bra livlina till land och jag kommer nog att använda den vid ett nödläge - även om jag inte har hunnit avlägga provet.

MVH/ G.C.
Gunnar Jensen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 18:17

Gunnar Jensen:

Nyckelordet i sammanhanget är väl "sändare" och så länge du inte sänder behövs knappast något tillstånd.

Själv har jag en (nyinköpt) VHF och har operatörslicens men inget tillstånd (anropssignal) ännu.

Självklart lyssnar jag på väder-rapporter m.m. ändå och skulle inte tveka att trycka på *sändknappen* för att skicka ett "mayday" om behovet uppstår (nöd går ju som känt före lag).