Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
VHF - GPS

Ted:

Hejsan Tomten kom lite tidigare i år med en VHF Navman 7200 DSC som jag håller på att koppla ihop med min Garmin GPS men jag får ingen kontakt på VHF så är Nmea kabeln märkt GPS+ & GPS- och på Garmin Data in 6 Data ut hur skall dom anslutas ? På inställningarna har jag på interphase ställt nmea-nmea
Varför får jag ingen kontakt?

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 18:28

Ove Thorin:

Hej Ted
Du skall ansluta data ut och jord från din GPS till din VHF. Skickar en bild på anslutning till dator, data in skall inte vara med till Vhf.n
Hälsningar Ove

  Klicka för bild eller dokument
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:11

Björn Johansson:

Nej ärade Ove.
Dessvärre tror jag inte det stämmer, jag har prövat en liknande koppling utan resultat.
Jag har exakt samma problem som Ted, mellan en Garmin 128 och en Navman 7100, de tu finner ej varandra.
Tänkte att jag skulle koppla ihop de båda "i bänk" men har ännu inte hunnit med det.
Om någon vet mer exakt hur VHFens och GPSens kablar, gärna med färgmarkering skall kopplas ihop så blir jag lycklig!

Bj.
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:11

Hans Svedberg:

Ove har sannolikt rätt. NMEA är protokollet som definierar vilka datasatser som skickas men inte hur.

Titta i VHF beskrivning hur den vill ha själva överföringen, vilket inte har att göra med vilka data som sänds.

Välj sedan i Garmin samma paritet, hastighet i bitar/sek, antal databitar, stoppbitar och flödeskontroll. Det kan också förekomma på båda apparaterna att man någonstans måste välja att funktionen ska vara aktiv!
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 18:28

Ove Thorin:

Hej Ted
Jag har kopplat en Garmin GPS till en Simrad RD 68 som jag beskrev. Simraden har en röd och en blå kabel för anslutning. Data ut till röd och jord till blå. Detta är samma signaler som GPS:n sänder till dator med nav program och till autopilot om den skall styra efter en rutt från GPS:n Har du möjlighet att koppla GPS:n till dator med nav program och det fungerar är GPS:n riktig. Överföringshastigheten kan också vara fel, 4800 bitar / sek brukas fungera med det mesta och kolla övriga inställningar som Hasse beskrev.
Hälsningar Ove
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:11

Hans Svedberg:

Står det verkligen ingenting VHF beskrivning om kravet på överföringen? Även om 4800 är det vanliga så förekommer andra värden 1200 2400 9600 Prova!

Jag känner inte alls till din VHF mden det är ju inte omöjligt att tänka sig att funktionen måste väljas eftersom man inte vill man antagligen inte vill ha med funktionen vid sändning om signalen saknas.
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:11

Hans Svedberg:

Amerikansk apparat - prova 7 databitar!
Ted (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:11

Ted:

Tack för all hjälp, nu har jag fått VHF att visa possition från GPSn tilsammans med Oves tips om att det är minus som skall användas till sammmans med nmea out som gjorde susen
Tusen tack