Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Ventilator i däcksluckor

Johan Strömbäck:

I min båt har jag för avsikt att montera "ejektorventiler" på däcksluckorna med syfte att förbättra ventilationen. Lewmar har en ventil som är avsedd för montage på deras luckor (L361041990 Ventilator, ca 350:- i butik) och tillverkad i samma kompositmateriel som beslgen på däcksluckorna. Snyggt. Inte särskilt dyra heller. Från "electroluxventilens tid" minns jag att det gjordes tester som visade att det fanns ventiler som var väldigt effektiva men det fanns också ventiler som nästan inte alls fungerade. Nu vill jag veta i vilken kategori Lewmars originalventiler hör hemma! erfarenheter tas tacksamt emot! /// Johan

/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:04

/// Patrik:

Jag har mycket goda erfarenheter från Lewmars ventiler. Har monterat dem både i förpiksluckan som genom däck på gamla båten. Enkla att montera och 100% täta när du stänger till dem. Har precis hämtat tre nya till nya båten som jag endast kommer att montera i däcksluckorna. Jag kan verkligen rekommendera dem. Högt & fort /// Patrik
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej, det sitter en originalmonterad Lewmarventilator på den mittre Lewmarluckan på vår Dehler 34DD. Fungerar jättebra, kan som Patrik också rekommendera ventilatorn. Lite märkligt jag läste en test på Dehler 34. Man hade två mindre anmärkningar, den ena var att man hade satt en Lewmar ventilator på Lewmar mittlucken(?). Man tyckte att den skulle "ta bort ljus". Förstår inte argumentet alls? Stefan K