Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Vattenburen värme

Thomas:

Jag har en Webasto vattenvärmare med 9 konvektorer. alla är luftade efter bästa förmåga, vilket i o f s inte säger så mycket. När systemet jobbar med 1 bar fungerar 8 konvektorer, det sista förblir kallt. Men om jag höjer systemtrycket till 1,5 bar så kommer värmen diret i alla konvetorer, vad gör att det funkar med det högre trycket? Och vad ska det vara för tryck egentligen? Anledningen att jag körde 1 bar är att det har vi hemma i villan.

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 09:25

Magnus:

En viss mängd luft i fickor i systemet tar mindre plats ju högre tryck man har. Det skulle ev. kunna förklara varför du kan få en bättre cirkulation vid högre tryck. Men man kan misstänka att du inte fått ut all luft. I en båt kan det vara marigt, för ofta är inte värmarens cirkulationspump så kraftig att den kan spola bort dem till expansionskärlet. Detta för att spara ström. Att öppna ett glykolbemängt system då och då för luftning är ingen höjdare. I min båt satte jag till slut en extra 12V-pump (av typ Martecs elpump för sötvattenkylning) i serie med den vanlig (lilla). Nu kan jag via en fjädrande tryckknapp spola ur systemet ibland utan att öppna det.
Johan S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 09:25

Johan S:

Spola bort luften låter inte helt "tekniskt korrekt". Men det är helt rätt att cirkulationspumpar inte är tänkta för sådana syften. Har du byggt ett korrekt två-rörsystem? I ettrörssytem är det mer tur än annat om du får värme i de konvektorer som ligger sist i slingan. Har du nyttjat elastiska gummislangar eller riktiga rör som är diffusionstäta och ej elastiska? Har du urluftningsnipplar på väl utvalda strategiska punkter (de som ligger högt)? Har du anslutningarna rätt kopplade på konvektorerna? Många (de flesta) system är helt felbyggda. Få entreprenörer i branschen står rakryggade upp och säger jag kan bygga ett väl fungerande system. Och det beror på att det är väldigt få som kan. Det finns dock minst en som kan - Bil & Marintrim i Nacka / Saltsjö-Boo. Levererar till Najad, H-R, Rupert, etc. Lycka till!
Sven-Olof (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 09:25

Sven-Olof:

Jag har en Refleks värmare med två kretsar ut som går ihop vid returen. Första åren höll jag på med glykol och luftskruvar till vansinne. De senaste trettio åren har jag kopplat upp till vattenledningstryck från kran och låter det spola igenom fem minuter per krets. Tappar ur vattnet på hösten istället för att använda glykol. Sen dess har jag aldrig haft problem med luft eller dålig cirkulation.
Sven-Olof (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 09:25

Sven-Olof:

Jag har en Refleks värmare med två kretsar ut som går ihop vid returen. Första åren höll jag på med glykol och luftskruvar till vansinne. De senaste trettio åren har jag kopplat upp till vattenledningstryck från kran och låter det spola igenom fem minuter per krets. Tappar ur vattnet på hösten istället för att använda glykol. Sen dess har jag aldrig haft problem med luft eller dålig cirkulation.
Thomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 09:25

Thomas:

I bland är det enkelt, jag sänkte trycket och fick följdaktligen större luftbubbla/or. Sedan micklade jag med slangarna till den sista konvetorn och fick ut luften där. Nu fungerar det överallt med full värme. Det är tvårörssystem med luftning vid varje konvektor. Tack för hjälpen.