Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Våtrums silikon i kylbox?

stefan oswaldson:

Skall bygga om kylboxen och vill välja rätt tätningsmedel.
För 12 år sedan gjorde jag en tabbe och använde sikaflex som tätningsmedel i kylboxen, den semestern minns vi fortfarande som "sikaflex tour"
All mat smakade sikaflex oavsett om den låg i tupperware burk eller i plastpåse
(Hjertmans rekommenderar fortfarande sikaflex i sin katalog).

Är våtrumssilikon det bästa tätningsmedlet mtp smak/doft och risk för mögel?

/Stefan

Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 20:13

Björn Johansson:

Jag byggde för tiotalet år sedan en isbox, tätade med vitt silicon av akvariekvalitet. Detta innehåller inga antimögelmedel etc, som våtrums- och byggsilicon gör.
Nu vet jag att just vitt akvariesilicon kan vara svårt att få tag på, men det finns som transperant och svart också.

Våtrums- och byggsilicon vill jag inte ha i en kylbox, då det inte bara innehåller antimögelmedel utan ofta en hel del andra kemiska tillsatser.

Ja akvariesilicon är ju då helt oskadligt (då det härdat) för allehanda känsliga akvariefislar och lägre djur, så det borde ju då också vara oskadligt för oss människor, om det används i en kylbox. Akvariesilicon sägs också ha en bättre vidhäftningsförmåga, jag vet inte om det stämmer, men limmar bra gör det ju.

Sikaflex är ju väldigt bra, men kanske inte just i en behållare avsedd för livsmedelsförvaring, då det som Stefan skriver, ger smak och kanske också lukt åt känsliga livsmedel.

(Det finns ju olika sorters Sikaflex, kanske det finns någon sort som lämpar sig för kylboxar, och i såfall kanske det är den sorten som Hjertmans rekommenderar???)
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 20:13

Pelle:

Byggde en box förra våren. Använde Marin & Teknik som den heter, finns i olika kulörer (valde själv vitt).

Vill minnas att den inte är baserad på lösningsmedel, den är stark och tätar bra...

Dock kan man se viss missfärgning efter vintern (mögel?).. Går att torka bort, men kräver lite "pill".

Köpte det på Clas Olsson´s butik vid Obs i Göteborg.. Kostade runt 100 spänn för en 400ml tub (modell sätt i spruta-tub).

Ger ingen lukt eller smak alls..

Påstår Pelle
http://www.pmi.nu

B31 -76 till salu, maila för mer information!