Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 10:29
Varmvatten i båten

Tommy:

Finns det någon nackdel med att använda sjövatten till varmvatten i båten.Alla skisser på en sådan installation anv. färskvatten. Jag bor långt upp i norr och har sällan några betänkligheter på vattenkvaliten. Har tänkt att använda en kran att växla mellan sjö resp. färskavatten om jag mot förmodan skulle ha betänkligheter.Sjövatten finns ju hur mycket som helst. Mvh Tommy

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Tommy Det finns en stor nackdelmed detta om man använder sjön istället för vattentank. Normalt när man har varmvatten har man ett tryckvattensystem i båten. Det är då inte lämpligt att ta vattnet ur sjön, om något går sönder vattenfylls båten av sjövattnet. Att däremot fylla en vattentank med sjövatten beror väl bara på vattenkvalitén. Hälsningar Ove
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan K:

Hej, Tommy! T.ex. på många Linjettbåtar som säljs till ostkust kan man med en 3-vägskran växla från sjövatten eller färskvatten med en kran så att man kan välja vattenkvalitet på vatten som ska gå in i varmvattenberedaren. Det tycks fungera alldeles utmärkt och det friska färskvattnet i tanken kan man ju spara till bättre saker än att duscha/tvätta sig i. Seglar man söderut i östersjön så kan man ju enkelt välja vad man vill ha ur varmvattenkranen. För båtar i bottenviken, vänern, mälaren m.m. så verkar det ju väldigt praktiskt. //stefan k
Tommy (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 10:55

Tommy:

Tack så mycket för svaren. Kul att fler har tänkt som mig. Det blir nog att montera en trevägsventil, då har man ju valet.
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej igen! Varför inte prata med Linjettvarvet i Rosättra om detta. Vore väldigt intressant att veta lite om hur VV-beredarens/elpatronens livslängd blir med lite bräckvatten. Titta på denna länk på Linjett 33; http://www.rosattravarv.se/se/linjett.33.html Speciellt på Dusch och Tryckvattensystem. Seglarhälsningar Stefan K, ordf. BTN
Jan Olof Berg
Senast inloggad: 2019-08-09 - 10:12
Hej kamrater. Jag har ett problem med min varmvattenförsörjning ombord. Varmvattenkällan är en liten fyrkantig sak från Isotherm. Problemet: jag får varmvatten ur kallvattenkranen. Jag får förvisso också varmvatten ur varmvattenkranen. Jag har satt en backventil på ingående kallvatten till beredaren men lika fullt "läcker" det varmvatten bakvägen från varmvattenberedaren ut i kallvattenledningen. Finns det någon klok person som kan ge mig ett tips om hur man hindrar detta? "Varma" hälsningar J-O