Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-03 - 22:46
Värme i båt

Åke R:

Jag står i begrepp att byta värmaesystem i min båt. Från en Thermik som bara osar o ryker men inte ger någon värme, till ett vattenburet system där jag kan koppla in både varmvatten beredare och motor. Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig med föjande frågestälningar.

Hur gör jag för att räkna ut värmebehovet i min båt? En 33 fots segelbåt med för o akterkabin där skrovet är isolerat med divinycell.

Måste ledningarna vara 22mm och hur skall de vara placerade? Centralt ledda i mitten eller utefter skrovet eller har detta ingen betydelse.

En del som jag frågat föreslår att elementen kopplas i hop parallellt, en del föreslår att de skall kopplas serielt, Vilket är riktigt?

Om jag sätter till en elpatron skall den då sitta parallell med värmaren eller seriel?

Skall det vara en värmeväxlare mellan motor och värmesystem även om jag har en sötvattenkyld motor?

Hur mycket är det i värmeförluster bara i rören mellan elementen?

Athena (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 23:37

Athena:

Har monterat Eberspchers lilla vattenpanna i min 34-fotare och haft bra klimat i båten vid 7-gradig vattentemperatur och snö på däck.
För att få en bra drift på pannan bör vattenmängden vara 10-15 liter och då är det lämpligt med 22 mmledningar. Alternativet är ett vattenmagasin typ stort expansionskärl el dyl.
Min båt har ca 25 m 22mm koppar och gummislang, fyra infällda radiatorer (av olika storlek beroende på cabinstorlek) en fläkt och en handukstork i toalettrummet. Har inte kopplat in vattenvärmaren och inte heller motorn. Det är helt OK att göra det men till motorn bör man ha en växlare (Det kan ju hända saker med en så lång slinga med en massa kopplingar, jag har ca 45 slangklämmor!)så inte kylsystemet äventyras vid ev läckage på värmesystemet.
Drar man ledningen under kojerna (nära) får man nytta av den värmen dom avger under bädden. Skönt med ledningar under durkarna också. Tänk på att montera luftningsventiler på alla höga dragningar.
En som kan mycket om detta och även säljer grejerna är Kurt på Båthyllan i Grebbestad, han har lärt mig. 052561900.
Lycka till!
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 23:37

Gunnar S:

Jag har en stor 42-fotare (4,1 m bred) med däcksalong. Båten ligger i sjön året runt, och vi seglar eller bor ombord från och till året runt.
Skrovet är enkellaminat, men är helt teakgarnerat invändigt med luftspalt mot skrovet. Däcksalongen har stora enkelglasfönster.

Jag har monterat en Webasto på 9 kW (den reglerar steglöst mellan 1,6 kW och 9 kW) och totalt 18 radiatorer (varav 3 med fläkt) fördelade på 3 hytter, samt salong och 2 toaletter.

Alla element är i serie och jag har på känn anpassat antalet och längden på radiatorerna efter respektive utrymmes storlek, vilket har lyckats ganska bra.
I systemet fins det ochså en 2 kW elpatron och en värmeväxlare till motorns kylsystem. Bägge är kopplade i serie.

Dessutom har jag en isolerad hålltank/kombinerat expansionskärl på 60 liter i systemet som funkar som värmebatteri. När båten är helt uppvärmd och termostaten slår ifrån pannan fortsätter vattnet att cirkulera och den stora mängden vatten avger värme en lång tid.
På detta sätt slipper jag en panna som slår till och från med korta intervall.

Efter 4 säsonger kan jag konstatera följande:

9 kW är något i överkant, trots yttertemperaturer under -15 går pannan på 1/4-fart när båten väl är genomvarm. Däremot är det bra när man snabbt vill värma upp båten vintertid. Häromhelgen när det var -8 ute och båten helt ouppvärmd, tog det 4 timmar tills det var varmt nog att kunna sova ombord.

Med endast elpatronen på 2 kW igång kan jag hålla ungefär 6 grader högre temperatur invändigt än yttertemperaturen.
(Osäker på om den verkligen ger 2 kW då spänningsfall på bryggan gör att jag bara har ca 200 - 205 V i båten)

Spillvärmen från motorn (75 hk) klarar att hålla ca + 12 inne vid yttertemperaturer ner mot noll. Detta är lite svårt att bedöma då nedgångsluckan ofta är öppen under gång.

Cirkulationen var ett problem. Med så många element och över 60 m 22 mm slang och många höjdskillnader blev jag tvungen att montera in en extra cirkulationspump halvvägs i slingan, pannans inbyggda räckte inte. Dessutom är avluftningen problematisk. Har avluftning på 8 ställen och det är ganska pyssligt innan systemet är luftfritt.

Däremot är seriekopplingen inget problem - 'fördröjningen' mellan första och sista element är minimal.

Slangarna går så långt som möjligt under kojbottnarna, vilket är bra. Där de går under durkarna eller under sittbrunnen är de isolerade.

Mina råd:

Ha värmeväxlare till motorn, så att inte en ev. läcka i värmesystemet slår ut motorns kylsystem! Det tog lång tid och många svordomar innan mitt system blev helt tätt! Dessutom får motorn problem att komma upp i arbetstemperatur snabbt om den skall dra runt hela värmesystemet.

Betänk problemen med läckströmmar från en landströmsjordad elpatron via värmarvattnet till värmeväxlaren och motorns kylsystem och följdaktligen korrosionsrisken för propeller, axel och motorns kylare. Detta drabbades jag av!

Håll dig till 22 mm slang!

När det gäller effekten är det svårt att säga. Beror på vilka yttertemperaturer du räknar med. Skall du hålla varmt som jag under vintern skulle jag gissa på 4-5 kW. Men pratar vi om vår till höst räcker det med nog med 3-4 kW.

Var noga med att montera pannan med sin cirkulationspump lägst i systemet och undvik att onödigtvis låta värmeslangarna gå upp och ner i höjdled. Var frikostig med avluftningsnipplar redan från början. Det är inte kul att montera dessa i efterhand i ett redan fyllt system!

Överväg hålltank för jämnare värme och färre till- och frånslag på pannan.

Sinbad Sj&ouml… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 23:37

Sinbad Sjöfararen:

Om du sätter en metallvärmeväxlare mellan motor och värmesystem och dessutom har elpatron så kommer den att orsaka obalansström mellan landströmsjord och motorminus ned i vattent med korrosionsskador som följd.

Med en diesel på runt 20 hk och en värmeväxlare kommer du inte att få ut särskilt mycket värme i båten pga. låga temperaturer genom hela kedjan. Dessutom, vilket är värre, du kan inte utan vidare stötta upp med att köra en dieselpanna samtidigt med motorn, för då kommer värmeväxlaren att i stället skicka värme till motorns kyssystem och kyla bort det.

Vill du ha motorvärme, lägg då alltså en eller två speciella radiatorer med fläkt bara för detta.

Jag tror annars att du med 3 kW i en dubbelruffad hyfsat isolerad 33-fots båt kan få omkring 20 grader högre temp. inne än ute.

Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 23:37

Gunnar S:

Har aldrig haft några problem att köra pannan som stöd samtidigt som motorn.
Har motorns egna värme inte räckt har jag slagit på huvudpannan och temperaturen har utan vidare stigit!
Ev. problem kan nog bero på två saker;
Antingen om cirkulationen till värmeväxlaren sker före eller efter termostaten, och om motorn är så liten att den inte riktigt orkar upp i arbetstemperatur med värmen cirkulerande.
Åke R (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 23:37

Åke R:

Jag var uppe i båten i helgen och tittade hur jag ev ska kunna installera elementen. Så efter era inlägg väljer jag nog en Eberspaecher 5kW panna, vi använder båten nästan hela året. Till detta sätter jag element till den låga effekten och kompletterar med två fläktelement uppt till den höga effekten, en i förpiken och en i akterruffen.

Elpatron väntar jag med tills jag fått installerat riktig landanslutning så jag inte råkar ut för krypströmmar.

Men var ska man då installera värmeväxlaren till motorn, före eller efter motorn?
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 23:37

Gunnar S:

Kolla med motortillverkaren. De bör ha information om var i kylsystemet man kopplar in värmeväxlaren, och/eller varmvattenberedare.
Men glöm inte att sätta avstängningskranar närmast motorn!

Mvh / Per Lewa… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 23:37

Mvh / Per Leward (0705-903395):

Hej Åke!
Kul att fler och fler inser fördelen med vattenburna system.
Har själv kört med detta i en 40 fots motorbåt under 5 år nu. Använder båten året runt och är mycket nöjd med systemet.

Några saker som jag gjorde vid installationen var dels att sektionera upp systemet i tre områden ombord så att inte vattnet behöver gå igenom alla radiatorer innan det kommer tillbaka till värmaren, dels att använda mig av ett trycksatt system på sekundärslingan (radiatorsidan av värmeväxlaren) då är det betydligt lättare att lufta systemet, och att även ansluta motor och varmvattenberedaren till värmaren. Då kan du t ex värma varmvatten utan att behöva el eller gasol. Eberspächer har de flesta delar till ett helt system.


Åke R (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 23:37

Åke R:

Vad menar du med ett trycksatt system?
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 23:37

Per Leward:

Att sekundärsidan (radiatorsidan av värmeväxlaren) arbetar under tryck som alstras av t ex tryckvattenpumpen för färskvattnet. Den är ju oftast ansluten till expantionskärlet för systemet så att man då och då kan fylla på systemet, och i samband med det fyller man på tills man når ett lagom övertryck ca 0,5 - 1,0 kg.

Mvh / Per

Åke R (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 23:37

Åke R:

Tack Per
Då var det ungefär som jag tänkt mig. Jag monterar ett expansionskärl från Martec.
MVH
Åke