Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Värme från båtmotorn

Torbjörn Thufvesson:

Hej, jag har en modern Elan-segelbåt med "sötvatten" kyld dieselmotor. Jag skulle vilja utnyttja värmen från motorn bättre och använda kylvattnet till att värma luft som leds ut i det befintliga värmesystemet. Jag har en Webasto värmare monterad med luftslangar runt om i båten. Jag är rimligt händig men vore lugnare och tacksam för tips om någon som är bra på sådan installationer. Torbjörn Thufvesson

Sture (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 21:24

Sture:

Jag tror du efterlyser ”The missing link” d .v.s den konverteringsdel du efterfrågar ,från vattenburet till luft i det befintliga systemet, tror jag inte finns i den form du önskar. - Hade du haft vattenburen värme i båten vore det enkelt att koppla in motorn i värmesystemet, men göra om vattenburet till det befintliga luftburna systemet, kräver nog ändå att du skaffar dig radiatorer med vattenburen värme från motorn och till dessa eller rättare på dessa blåsa luft för att få ut värmen lite snabbare i salongen (Jämför värmen i bilen = radiator + fläkt). Detta kan du givetvis göra med luftavloppet från din värmare och därmed öka utloppsvärmen från existerande luftvärmenivå, eller köra bara värmarefläkten och ta tillvara kylvattenvärmen som jag beskrev. Alternativt gör om till vattenburet i hela båten. – Då motorn går kan du ju sedan alltid blåsa lite luft på elementen, om du tycker luftburet är bättre? - Då motorn står, funkar ju det luftburna värmesystemet som vanligt.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 18:28

Ove Thorin:

Hej Torbjörn Du behöver ett varmluftsaggregat som omvandlar ditt varma kylvatten till varm luft. Denna luft kan du säkert koppla in på ditt befintliga system. Finns hos båttillbehörsaffärerna t.ex Hjertmans art nr 4946-4 4200W eller 4946-7 7000W Hälsningar Ove
Boj (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 21:24

Boj:

Besök en bilskrot och köp ett värmepaket från en bil av lämplig storlek.