Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Värmare - beslutsångest

Joakim Nömell:

Hej. I vår nya båt behöver vi värmare och jag vet inte vad jag ska välja. Valet står mellan Trumatic E2400 gasolpanna som jag hade i min förra båt. Den var mycket trevlig på alla sätt och vis. Nackdelen är priset. Min lokala båthandlare tycker jag ska välja Webasto dieselpanna med luftburen värme istället. Fördelen som jag ser det är att jag får den dubbla effekten till samma peng ungefär men jag vet inget om Webasto-värmare och jag hittar bara tyska texter och inte speciellt givande. Det jag vill veta är om de är bra, servicekrävande/svåra att sköta om och vad som isf behöver göras, om det är en skålbrännare eller insprutning (POD?) och vad det isf innebär för för/nackdelar. Jag har läst SXK's artikel om "Varm och skön båt" och jag har bland annat med hjälp av den och egna erfarenheter sorterat bort Wallas (som för övrigt känns lite lik Trumatic, lite watt för mycke pengar och där dessutom ingenting ingår i värmaren, inte ens manöverpanelen =() Så, mitt val står alltså mellan Trumatic som jag känner väl till och Webasto. Dock skulle jag vilja ha ut lite mer än 2400 watt eftersom min nuvarande båt är större och har fler sallonger. Steget över 2400 watt i Trumatic-fallet är litet men stort i kostnad. Tacksam för tips om Webasto =)

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

stefan kindeborg:

Hej! Kan varmt rekommendera Webasto Air-Top. Själv har jag en som ger 2100W. Air-Top2000. Har använt den 3 säsonger och den känns lika säker som "Riksbanken". Den bara startar snällt och reglerar sig sedan "steglöst" effekt/-fläktmässigt. Tyst går den också. Vi har den i vår Contrast33 och det behövs absolut inte större värmare i den. Kort automatstyrd glödtid(under 30 sek har jag noterat)och det keramiska glödstiftet drar bara 6-7Amp. Under drift så drar den ca 10Watt(0,8A)

Webaston går inte att jämföra på något sätt gentemot den "höfläkt" som vår gamla Ardic04D utgjorde...den mesta värmen gick dessutom ut genom avgasröret verkade det som...

Lutfburen värmare som forcerar in friskluft ska det absolut vara i båtar tycker jag.
Vattenburet med radiatorer anser jag faktiskt passar bättre i typ husvagnar, fordon m.m. (det finns säkert de som har andra åsikter.....)

Har även bra erferenhet av Eberspächer dieselvärmare typ AirTronic, vilka är ganska lika Webasto till sin uppbyggnad.
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 00:27

Joakim Nömell:

OK, det låter ju trevligt =) Jag har förstått att Webasto-värmare förekommer ofta i bussar/bilar och husvagnar. Är det en "skålbrännare" och är den komplicerad att installera? Hur stor sughöjd klarar dieselpumpen om man vill plocka bränsle från sin vanliga dieseltank och spelar det någon roll vilken diesel man använder? Sedans krev du forcerar in friskluft, innebär det att du tar in-luften utifrån? Det låter vättigt. Min fundering är bara om det är kyligt ute på tidig eller sen sässong om man inte ger värmaren onödigt jobb att först värma upp nedkyld/svalare luft istället för att ta den något varmare från båten? Övrigt, tack för ditt svar =)
S Kindeborg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 00:27

S Kindeborg:

Hej!
Det går säkert att ha ett spjäll som gör att värmaren tar "omluft" om man nu vill det. Annars så kanske det är bra att få in frisk luft även på morgonen.

Doserpumpen ska helst placeras nära tanken. Sughöjden blir inte så hög då. Pumpen är bättre på att trycka än att suga.

När det gäller tekniska data så tycker jag att du kontaktar KG Knutsson i Sollentuna, så skickar de dig säkert allt.

Monteringen i min båt var busenkel i och med att jag ersatte en annan värmare, och att alla luftslangar redan var dragna.

mvh
sk

Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 00:27

Ernst Blixt, medlem i Båttekniska nämnden.:

Joakim skriver i svar 2 om mer energiåtgång om man värmer friskluft i stället för returluft från ruffen.

Det är en nackdel med detta driftfall med friskluft. Det positiva är att luftkvaliten i ruffen blir bättre.

Det negativa med att värma returluft är att i ruffen består luften av före detta uteluft med sin fuktighet till vilken har adderats fukt avgiven av besättningens andning och hud. Negativt är också den omvandling av luftens syre till koldioxid som besättningen givit upphov till.

Med en lämplig ventil kan man kompromissa genom att före värmarens luftintag blanda de två luftslagen.
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 00:27

Joakim Nömell:

Jag tycker det låter som en majoritet av fördlear med att ta friskluft utifrån. Energiförlusten får man kanske leva med + att det väl är bättre för en värmare att få "jobba" lite hellre än överdimensionerad värmare som med lätthet värmer upp och slår av tämligen omgående. Jag valde 3,5kw-modellen så jag tror den bör räcka. Sedan beror det ju på vilken sässong man tänker sig att vara ute. Det är viss skillnad om värmaren får värma sommarnattsluft eller senhöstsluft även om sommarnätter kan vara nog så svala ibland. Att ta inluften från utsidan gissar jag tar bort en del sus från insug också. Ju tystare desto bättre. Så till helgen blir det installation. Håll tummarna för att inget av vital karaktär ryker =)