Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 16:27
Värmare

mats:

Hej

Jag har startat en förstudie angående uppvärmning av båten efter årets säsong. Har beslutat använda ngn blåsvärmare, typ Eberspächer, Wallas eller liknande. Inledningsvis hade jag problem med hur slangen skulle dras genom båten men det har jag bestämt nu. Och det är väl ungefär så långt som min förstudie nått i dagsläget. Nu undrar jag om det finns någon som kan delge mig sina erfarenhet av eberspächer eller wallas eller ngn annan tillverkare. Hur är de att installera? hur funkar de? vilka problem har uppstått? har det varit problem med batteriförbrukningen. osv. Jag har en 31 fots segelbåt och funderar på en värmare omkring 2 kW, kan det vara tillräckligt? seglingssäsong från april till mitten av oktober, söder om landsort mestadels.
taxam för svar.

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Mats
Det finns mycket nyttigt att hämta på SXK BTN hemsida om värmare. Här är länken http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/ovrigt/vara.htm
Hälsningar Ove
Janne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 17:05

Janne:

Har erfarenhet av Webasto dieselvärmare. Varmt och gott även på vintern i en 34 fots båt. Inga problem, satsa på värmare och förläng din båtsäsong.

Janne
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt:

Se På Kryss nr 3/2004 "Dags att byta värmare" på sid 57-59.
Ted Edberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 17:05

Ted Edberg:

Jag monterade i vintras en Wallas 3000D i min dubbelruffade snipa på 33 fot. Jag lage 3 utlopp en i förruffen en akterruffen och en i sittbrunnen där också värmaren är monterad, den funkar perfekt med data displayen som talar om allt från effekt,temperatur i värmaren och i kabinen förbrukning av diesel och ström mm mm. Jag isolerade slangarna med gullfiber och plast men monterade ingen ljuddämpare, så det måste jag göra i vinter, för när värmaren går på maxfart så låter det lite väl mycket ur inblåsningsmunstyckena. Jag hade 18 grader i förruffen som är ganska stor och isolerad med 20 mm matta med 4 kojer när det var 5 minus ute så det tycker jag är helt OK.
mats (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 17:05

mats:

SXK:s sammanställning över värmare är mycket bra och uttömmande men det känns som om uppgifterna för värmarna börjar bli lite gamla. jag vet att eberspächer har kommit med en ny "värmarfamilj". hur det är med övriga fabrikat vet jag ej. Eberspächer har nu en blåsvärmare med 4 effektsteg där det lägsta är på ca 850 w. jag tycker det verkar vara smart eftersom värmaren då kan gå längre stunder utan att behöva starta och stoppa i onödan.

Janne,hur stor effekt har din värmare? hur stort regler område dvs max och mineffekt och i hur många steg?

ted,Wallas 3000D är väl på 3kW antar jag. hur är det med reglerområdet på den?

när jag pratade med en försäljare för eberspächer menade han att startströmmen inte var så stor eftersom de hade någon ny inovation som gjorde att glödströmmen, som används till att tända värmaren, skulle vara mycket lägre.
är det någon som vet vad det är för manick och kan bekräfta att startströmmen med den blir mycket lägre?




Göran C. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 17:05

Göran C.:

Hej Mats.
Jag kan "varmt" rekommendera nya Eberspächer.
Jag köpte i våras en Eberspächer airtronic D4 dieselvärmare till min segelbåt på 30 fot. Någon tyckte det var helt fel val med tanke på hur mycket dom bullrar och den höga driftströmmen. Monterad i stuvfacket och med ljuddämpare som följde med är den nästintill ljudlös. Den startar på några sekunder och ger rejält med värme efter bara någon minut. Jag har som mest kört den ett par timmar och strömförbrukningen har inte varit något problem.
MVH/ Göran C.