Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Värma och forma plast

Fille:

Jag har luckor bakom sittbrunnen där ankare och annat förvaras. Jag tänkte köpa en hållare till ankaret men då kommer kättingen/linan i kläm. Kan man värma plasten på luckorna och forma till en liten öppning för kättingen?

mvh Fille

Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:40

Björn Johansson:

Vad är det för slags plast i luckorna som du vill forma om?

Martin Timells pôjk böjde plexiglas i ett av "Äntligen hemma" programmen en gång, detta med en hårtork och ett mothåll i vilken plastbiten var fastspännd..
Jag gissar att metoden är användbar på flera olika sorters plast, om plasten är tjock kanske varmluftspistolen kan vara bra att ha, men risken att man smälter mer än böjer kanske är överhängande, testa på någon provbit först.

Jag har aldrig själv praktiserat detta, därför gissningarna.
seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Alla termoplaster kan värmas med värme. (plexi t.ex.)
Härdplaster kan ej formas. Troligen är dina luckor av härdplast som dessutom är armerade med någon fiber, förr alltid glasfiber. Ta ur ett lagom hål med en fil och skydda hålet med en lämplig bockad rostfri eller kromad plåt. Denna finns i båttillbehörskataloger. Sätt den så att så litet vatten som möjligt kommer in. Om man vill ha den tät måste man ha en gummi eller liknande tätning som sluter till om kättingen.
Hälsn Ulf