Hoppa till huvudinnehåll
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25
Varför 2-krets batteribank?

Lennart Lundin:

Kan någon ge argument för att dela upp batteribanken i skilda förbrukning- resp start när man kan göra som de flesta uttryckningsfordon (ambulanser etc) nämligen:
Man monterar på utgående pluspolen från en samlad batteribank en
s. k. PrioretyStart som är en automatisk batteriskydd mot för låg spänning. Den bryter spänningen när den sjunker under 11,9 volt och släpper automatiskt fram strömmen vid startförsök. Är motorn någolunda frisk så startar den lätt med 11,9 volt särskilt som kapaciten kommer från hela batteribanken.
Denna lilla enhet är stor som ett cigarettpaket och kostar i Sverige ca 800:-. Montagetid kanske 5 minuter.
Varför inte utnyttja alla batterier till förbrukning och ändå alltid klara motorstart? Inga diodbryggor eller reläer och komplicerade kabeldragningar o brytare.

Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 18:05

Hans Svedberg:

jag vill inte att stömmen bryts redan vid 11,9 V! Då måste navigeringsutrustning, radio m fl förses med nödeffekt på annat sätt.
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Hej Hans!
För att få ström när spänningen sjunkit så lågt som under 11,9 volt så startar man bara motorn och så är allt igång igen inom högst en minut.
Har man bra laddning och lite kontroll över sitt system så behöver man inte uppleva att spänningen sjunkit så djupt som under 11,9 volt. Om så ändå sker så är det enkelt att åtgärda.
Dessutom mår batterier inta bra av att djupurladdas vilket med detta enkla system är omöjligt.

Hälsningar
Lennart
Claes Nordström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 18:05

Claes Nordström:

Intressant!
Var får man tag i "priorityStart-prylen" och lite mer info om den. Jag har faktiskt funderat i den här riktningen. Startbatteriets kapacitet används ju väldigt lite och att få ta med det i förbrukningsbanken på ett säkert sätt skulle vara intressant. Du säger att förbrukningen spärras vid 11,9 volt. Då finns c:a 10% kvar av ett friskt batteri. (Vid 20 grader Celcius är 12,72 V = fullt batteri och 11,63 V = tomt batteri.) Det räcker nog, med tanke på att hela batteribanken agerar startbatteri.

Hälsningar
Claes
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 18:05

Seawolf:

Som redovisat i en annan ämnesrubrik i detta forum
"Hur koppla bäst? Laddning, fördelning osv."
så finns det ytterligare minst en likartad produkt till på marknaden, nämligen "Battery Brain". http://www.rindab.se m.fl. säljer denna i Sverige. Se även http://www.batterybrain.com/

De små skillnaderna är:

- "Battery Brain" bryter vid 11.65 volt, då det är c:a 10% kapacitet kvar. (Blir ju 20%, resp 30% av ett betteri om man har två eller tre batterier i parallell)

- "Battery Brain" har ett manuellt förbikopplings/återställningsvred om man skulle vilja använda batteriet under 11.65 volt, för att starta motorn eller för att nödköra annan utrustning.

En dold finess med ett enkelsystem för en kappseglande familjebåt är att man kan välja hur många batterier man vill släpa på från dag till dag bara genom att bära in och ur dem. Elsystemet funkar likadant för det, bortsett från kapacitetsskillnaderna.

De gånger mina båtbatterier har krånglat under alla år har det alltid varit i samband med att jag eller nån annan har glömt elen påslagen i båten då den lämnas, med långvarig djupurladdning som följd, och detta skadar batterierna permanent.

Enkretselsystem med batteriskydd löser både detta problem och att få alla laddningsregulatorer att 'se' en enda batterityp och ett enda laddningstillstånd vid laddning.

Jag har inte jämfört med "PriorityStart" men råkade välja Battery brain då jag gjorde om mitt system förra året. Jag är mycket nöjd, allt har funkat som tänkt.

Men båda fabrikaten funkar säkerligen.
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Jag köpte min hos T H Pettersson i Göteborg, tel 031-407300, www.th-pettersson.se.
Mer info från www.prioritystart.com
Thomas Mich&ea… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 18:05

Thomas Michélsen:

Det låter som om Priority Start skulle vara det hittills enklaste sättet att övervaka att batteribanken inte töms av misstag. Men kostar tjänsten ränta? Hur mycket ström förbrukar Priority Start???
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 18:05

Seawolf:

Battery Brain har en egenförbrukning på 10mA när den arbetar normalt, dvs när spänningen är uppe och den är tillslagen.

Frånslagen uppges: "After disconnecting the load from the car battery, the consumption is next to zero."

På min båt har jag 2x80 AH batterier, och på en vecka tappar jag alltså 1.7 Ah, dvs. c:a 1% kapacitet.

Så om jag lämnar båten två månader kommer jag att ha förlorat c:a 10 % av batterikapaciteten.

Man kan naturligtvis även koppla sin huvudbrytare mellan Battery Brain och elsystemet. Då förbrukas inget alls när man lämnar båten. Jag har valt att inte ha det så, för att värmaren skall inte gå via huvudbrytaren, samtidigt som jag vill ha den efter Battery Brain.

Utan att veta skulle jag förmoda att även PriorityStart har liknande data.

Innan man beslutar om huvudbrytaren skall sitta före eller efter en sån här batteriövervakare bör man noga undersöka att det inte uppstår olägenheter med att den ligger spänningslös mellan användningarna, och att den då plötsligt får spänning. (Man kan tänka sig att den då skulle behöva en tid på sig för att komma igång, särksilt om den är helautomatisk)

Battery Brain som jag har är ju inte helautomatisk, så där kan man alltid själv bestämma om man skulle vilja förbikoppla den med dess manuella vred. Jag tycker på ett sätt att det känns bra att veta att detta går att göra i någon oväntad situation.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 18:05

Seawolf:

Upgift om strömförbrukning för PriorityStart:

"PriorityStart is an electro-mechanical device, thus when it operates you may hear the gears engage, this is normal. The quiescent draw is 4 milliampere in the connect mode, 8 milliampere in the disconnect. Similar to a small LED, or a "negligible" draw."

Laddar alltså ur batteriet hälvten så fort som Battery Brain naär den är i normalläge, men betydligt mera när den är frånslagen. Å andra sidan slår den från vid lite högre spänning...